Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 16 maj

”Nya regler för enskilda avlopp kväver landsbygden”

Arbetsmiljöverket smyger in nya regler för tömning av enskilda avlopp – utan tydlig kommunikation och tid för anpassning. Vad göra om man bor på landbygden och är berörd av detta? Antingen flytta till stan eller övergå till utedass som i gamla tider, undrar debattören Torbjörn Lindahl, berörd fastighetsägare.

 Om avloppstanken inte ligger intill en körbar väg behöver fastighetsägaren se till att det finns förlängningsslangar till körbar väg med uppställningsplats, skriver Torbjörn Lindahl.
Om avloppstanken inte ligger intill en körbar väg behöver fastighetsägaren se till att det finns förlängningsslangar till körbar väg med uppställningsplats, skriver Torbjörn Lindahl. FOTO: Privat/Istock

Om du har ett enskilt avlopp med trekammarbrunn, tvåkammarbrunn, sluten tank eller minireningsverk finns regler för att tömning och drift ska fungera. Du som fastighetsägare ansvarar för att din anläggning är anpassad efter gällande råd och regler. Enligt de nya reglerna skall bland annat bilvägens bärighet vara minst 26 ton, och slambilen ska ha utrymme att vända vid tömningsstället och inte behöva backa annat än vid vändning.Läs också: Matfett proppar igen avloppen

Även om slamtömning tidigare fungerat utan problem för berörda fastigheter i tio, tjugo, trettio år så införs nya regler utan förvarning över en natt. Att det tidigare fungerat av hävd tycks inte betyda något. Innebär detta att varje berörd fastighetsägare måste genomföra bärighetsutredningar på vägar på den egna fastigheten, men även anslutningsvägar? En fastighet kan ligga flera kilometer från en väg med 26 tons bärighet. Om avloppstanken inte ligger intill en körbar väg behöver fastighetsägaren se till att det finns förlängningsslangar till körbar väg med uppställningsplats där annan trafik kan köra förbi. Det kan komma att behövas mycket långa förlängningsslangar.

En helt annan frågeställning är hur rättssäkert detta är. Är det respektive chaufför som avgör om vägen har tillräcklig bärighet samt om vändplatsen är tillfyllest för hen? En strikt tillämpning av dessa regler innebär i princip stopp för all slamtömning på landsbygden tills vägar, vändplatser och förlängningsslangar finns på plats. Det skulle ta ett antal år och till mycket stor kostnad. Till vilken nytta? Vad är det för problem man försöker lösa? Att chaufförer helt plötsligt förlorat förmågan att backa på småvägar? Att ett antal fordon plötsligt fastnat på småvägar där bärigheten försvunnit över en natt?Läs också: Värsta boven för toan – som en av tre inte känner till

Vad göra om man bor på landbygden och är berörd av detta? Antingen flytta till stan eller övergå till utedass som i gamla tider. Det blir sämre för miljön, allt detta för att Arbetsmiljöverket skall lösa ett problem som inte finns.

Torbjörn Lindahl, berörd fastighetsägare

Läs också: Nytt hopp när lag om VA-tvång utreds

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen