Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 13 december 2016

10 000 steg om dagen – så påverkas din kropp

Genom att promenera kan du minska risken att insjukna i diabetes, cancer och demens. Går du 10 000 steg om dagen ger det ännu större hälsovinster. Så här påverkas du.

Bild 1/2 FOTO: Mostphotos
Bild 2/2

Ny forskning visar att 10 000 steg om dagen ger betydande hälsovinster, för både kropp och själ. Det motsvarar en sträcka på ungefär sex kilometer.

Stegräknare håller koll

Behöver du hjälp att hålla reda på hur mycket du rör dig är en stegräknare eller en nedladdad app i mobilen ett bra verktyg. Dessa håller även koll på andra detaljer som distans och kaloriförbränning.

Här är 9 hälsovinster med att gå 10 000 steg om dagen:

1. Du förebygger diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer

Genom att promenera blir du starkare och stärker immunförsvaret. Risken att utveckla förhöjt blodtryck, hjärtkärlsjukdomar, diabetes typ 2, alzheimer och demens minskar markant.

Allt fler vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet även minskar risken för flera vanliga cancersjukdomar, som cancer i tjocktarmen, bröstcancer och cancer i livmodern. Organisationen World cancer research fund international rekommenderar minst 30 minuters daglig måttlig fysisk aktivitet, exempelvis en raskare promenad.

2. Du minskar inflammation i kroppen

Vardagsmotionen dämpar inflammation i kroppen som annars kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, reumatism, cancer, diabetes och benskörhet. När vi rör på oss repareras cellerna, stresshormonerna minskar och inflammationen i kroppen dämpas. Störst skillnad gör en halvtimmes promenad varje dag om man tidigare inte rört på sig, enligt forskaren och läkaren Bertil Marklund.

3. Du minskar i vikt

10 000 steg motsvarar d1 timme och 20 minuters rörelse. Då når du den dos som forskarna rekommenderar. Och enligt träningsexperten Katarina Woxnerud gör att du på ett år av med lika många kalorier som finns lagrade i 26 kilo kroppsfett.

4. Du blir gladare

En rask promenad är ett av de enklaste och snabbaste sätten att öka välbefinnandet. Nivån av lyckofrämjande ämnen i hjärnan ökar, endorfiner bildas och gör dig på bättre humör.

5. Du får bättre kom-ihåg

Hjärnforskaren Jenny Nyberg, vid Center for Brain Repair and Rehabilitation, visar i sin forskning att en rask promenad där du får upp flåset stärker hjärnans olika funktioner. Du blir bättre på inlärning och problemlösning samt får bättre kom-ihåg.

6. Du blir mindre stressad och deppig

Både på kort och lång sikt leder motion till bättre humör, mer positiva känslor och mer energi. Du bygger också upp ett bättre försvar mot stress, klarar stress bättre och får bättre sömn, enligt hälsoforskaren Magnus Lindwall, som forskar kring fysisk aktivitet och psykisk hälsa. I en av sina studier visar han att medelintensiv träning flera gånger i veckan har lika god effekt mot depression som antidepressiva läkemedel.

7. Dina magbesvär minskar

För mycket stillasittande ökar risken att bli förstoppad. Magen behöver goda regelbundna vanor för att fungera. Rör du på sig så håller tarmarna igång och besvären kan minska.

8. Du stärker skelettet

Att röra på sig är en av de bästa sätten att förebygga benskörhet och minska risken att drabbas av höftleds- och handledsbrott och hopsjukna kotor. Benskörhet, eller osteoporos, är en folksjukdom som drabbar varannan kvinna och var fjärde man. Bara i Sverige sker 70 000 benbrott varje år på grund av benskörhet.

9. Du sover bättre

Fysisk aktivitet har god effekt på sömnen. Bäst är lågintensiv motion, som stavgång och promenader. Enligt sömnforskarna kan en liten dos fysisk aktivitet om dagen ha stor effekt för att du ska sova gott om natten.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen