Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 8 maj

10 enkla sätt att tanka din hjärna i vardagen

En utmattad hjärna ger dig ett sämre liv. Lär dig respektera din trötthet i tid och vila mer i vardagen. Så här gör du!

Bild 1/6
Bild 2/6
Bild 3/6
Bild 4/6
Bild 5/6
Bild 6/6

Vi behöver lära oss att hushålla med vår mentala energi. Gör vi det kan vi också förebygga skadlig stress.

– Är hjärnan trött orkar vi inte med det som är viktigt i livet: våra relationer och att göra det vi tycker om. Det ger en väldigt låg livskvalitet, säger Boel Swartling som har gett ut boken Hjärnsmart.

Testa att ta en paus innan du blir för trött då kommer du garanterat att klara det där lilla extra.

Så här gör du:

1. Ta en kort paus varje timme och hoppa aldrig över lunchpausen

Unna dig en kort kaffepaus då och då. Foto Istock
Unna dig en kort kaffepaus då och då. Foto: Istock.

2. Ha inte för mycket plikter på fritiden

Meditera och djupandas. Du försätter kroppen i viloläge, hjärtfrekvensen går ner och koncentrationen övas upp. Foto: Istock
Meditera och djupandas. Du försätter kroppen i viloläge, hjärtfrekvensen går ner och koncentrationen övas upp. Foto: Istock.

3. Unna dig en timme varje kväll när du får göra vad du vill

Om du älskar att baka är det ett bra sätt att koppla av. Foto: Mostphotos
Om du älskar att baka – baka massor! Foto: Mostphotos

4. Undvik att jobba utanför arbetstid

5. Ha minst tre veckors sammanhängande semester om året

Gör det motsatta mot vad du brukar göra. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Foto: Istock
Gör det motsatta mot vad du brukar göra. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Foto: Istock

6. Sov sju timmar per natt

8. Ha långtråkigt ibland – det sätter i gång lusten att vara kreativ

Man behöver inte alltid ha något frö händerna. Tillåt dig att ha tråkigt. Foto: Istock
Man behöver inte alltid ha något frö händerna. Tillåt dig att ha tråkigt. Foto: Istock

7. Lägg ifrån dig mobilen

9. Motionera – fysisk träning syresätter och städar hjärnan

Rörelse oss stresståligare och jämnare i humöret och i blodsockret. Foto: Istock
Rörelse oss stresståligare och jämnare i humöret och i blodsockret. Foto: Istock

10. Vistas i skog och mark – det är välgörande för hjärnan

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen