Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 27 mars

6 goda anledningar att sjunga ut

Det spelar ingen roll var eller när du gör det – men sjung ut. Det kan förbättra både din mentala och kroppsliga hälsa!

Bild 1/2
Bild 2/2

1. Glad och avslappnad

Sång ökar vårt välmående och gör oss glada och avslappnade. En av förklaringarna till det är att olika må bra-hormoner, till exempel dopamin, frigörs i hjärnan när vi sjunger. Möjligen bidrar det också till sjunkande nivåer av stresshormonet kortisol.

Sång och musik verkar också kunna hjälpa deprimerade personer att snabbare bli friska.

2. Utvecklar hjärnan

barn-sjunger

För några år sedan gjordes en tysk studie där forskare intervjuade 500 femåringar i syfte att ta reda på hur mycket de sjöng. Efter det fick barnen göra ett skolmognadstest. 88 procent av de barn som sjöng mycket klarade testet. Av de som sjöng lite var motsvarande siffra bara 44 procent.

Bland annat hade de sjungande barnen ett försprång både socialt och språkligt. Vad som är hönan och ägget i det här fallet är inte helt klarlagt. Men enligt de tyska forskarna lutar det åt att sjungandet utvecklar intelligens och kreativitet snarare än tvärtom.

De tyska rönen bekräftas av en svensk studie som visar att barns arbetsminne förbättras när de spelar ett instrument eller sjunger. Det betyder att de får lättare att lära sig läsa, räkna, se mönster och komma ihåg fakta.

3. Hjälper immunförsvaret och lindrar IBS

Kanske något överraskande har körsång visat sig kunna hjälpa personer med irriterad tarm. Enligt Christina Grape Viding, forskare vid Uppsala Universitet, bidrar sången till att utveckla immunsystemet. Det i sin tur ledde till att IBS-patienter som sjöng fick mindre ont än andra som inte gjorde det.

4. Kickstartar goda relationer

Group of senior friends having a party

Vill du ha nya kompisar snabbt? Satsa på körsång. Enligt en studie från Oxford University är nämligen gemensam sång en snabbare väg till tillhörighet än att exempelvis handarbeta eller slöjda tillsammans.

– Skillnaden mellan sångarna och de som inte sjöng var tydlig tidigt i studien. Under den första månaden kom de som sjöng ihop mycket närmare varandra vid varje övningstillfälle än de som ägnade sig åt andra aktiviteter, säger forskaren Eiluned Pearce.
Med tiden jämnade dock skillnaden ut sig. Efter sju månader kände alla deltagare i de olika gruppaktiviteterna ungefär lika stor tillhörighet.

En ny studie från Göteborgs universitet visar dessutom att körsång synkroniserar körsångarnas hjärtan.

– Det här är resultatet av att en viss nerv – vagusnerven – kopplas på och av och det har kanske också en viss emotionell effekt, eftersom vagusnerven reglerar vakenhet och avspändhet, säger Björn Vickhoff, forskare vid Centre for Brain Repair på Göteborgs universitet, till SVT.

5. Motion för lungor och hjärta

enjoy the music

– Sång med långa fraser får samma effekt som andningsövningar i yoga, det vill säga att vi kan genom sång utöva kontroll över mentala tillstånd, säger forskaren Björn Vickhoff.

2013 lät han och hans forskargrupp en grupp människor göra tre olika körövningar. Resultaten visar att sång har positiva effekter på hjärtat, framförallt för att det ökar variationen i hjärtfrekvensen. Ju större variation mellan långsamma och snabba slag desto bättre. Sång är dessutom ett bra sätt att motionera lungorna.

6. Bromsar demens

Arbetsminnet och orienteringsförmågan hos personer med lättare demens kan stärkas med hjälp av sång. Dessutom lindrar sången depression hos demenssjuka.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen