Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 3 november 2016

6 roliga och smarta tips för att få hjärnan i topptrim

Det är inte bara kroppen som tjänar på fysisk aktivitet. Effekterna även på hjärnan är större än du kanske trodde!

Bild 1/2
Bild 2/2

1. Dansa

brain2

Dans får alltmer uppmärksamhet av hjärnforskarna. Olika studier har bland annat pekat på att dans minskar risken för demens hos äldre. Enligt forskning vid Albert Einstein College of Medicine hänger det ihop med att dans är mentalt ansträngande och dessutom är en väg till social interaktion. Hjärnan mår bra av kombon koordinations- och konditionsträning i trevligt sällskap.

En studie på zumbadeltagare visade också att dansen bidrog till förbättrade till exempel långtidsminnet, lokalsinnet och förmågan att fatta beslut.

2. Träna tungt

brain4

Tyngre träning där musklerna får sig en ordentlig omgång är också bra för hjärnan. Forskning tyder nämligen på att nivåerna av BDNF, ett signalprotein som styr tillväxten av nervceller ökar i samband med styrketräning. Det betyder mer konkret att inlärningsförmåga, avancerat tänkande och långtidsminne förbättras.

3. Spring

brain3

När vi åldras får hjärnan allt svårare att ”prata” med musklerna. Budskapet, till exempel att böja på benen eller röra på handen, når liksom inte fram som tidigare.

Men hos äldre personer som springer regelbundet fungerar kommunikationen mellan hjärnan och musklerna betydligt bättre än hos de som ägnar sig åt mindre intensiv eller ingen fysisk aktivitet. Det går alltså att kompensera den gradvisa försämringen genom att regelbundet använda musklerna.

Studier på möss har också visat att löpning höjer BDNF-nivåerna. De möss som sprang i hjul utvecklade dubbelt så många nya hjärnceller som de mer orörliga mössen. Hjulen försågs med visst motstånd så att även musklerna belastades ganska mycket.

4. Ta en brain break

brain6

Det finns flera studier som visar att barn som regelbundet ställer sig upp under skoldagen och rör på sig en kort stund, så lite som ett par minuter, blir mer kreativa samt lär sig och kommer ihåg bättre. Effekten är både omedelbar och långsiktig. Funkar säkerligen även på vuxna.

5. Bli andfådd

brain5

Aerob träning, alltså alla pulshöjande aktiviteter, är gynnsam för hjärtat och nybildningen av blodkärl. Och det som är bra för hjärtat är också bra för hjärnan. Den är det mest syre- och energislukande organet i kroppen. Men den kan inte lagra vare sig det ena eller det andra utan är beroende av ett välfungerande hjärta som orkar pumpa ut tillräckligt med syre- och näringsrikt blod.

Är man lite äldre är det minst lika viktigt att hålla igång som för de yngre. Intensiv träning kan bromsa försämringen av tankeförmågan rejält. Tio år yngre minne och kognitiv förmåga än hos din stillasittande biologiskt jämnåriga kompis är belöningen. Du bör genomföra minst tre flåsiga träningspass på i alla fall 30-60 minuter vardera i veckan.

6. Utmana hjärnan

brain1

Lär dig nya saker så att du måste anstränga hjärnan och koncentrera dig. Till exempel ett nytt språk eller en ny sport. Eller prova att borsta tänderna med ”fel” hand och läs en text uppochner. När du lär dig något nytt skapas nämligen nya kopplingar mellan hjärncellerna så att hjärnfunktionen bibehålls eller stärks.

Du kan också hålla hjärnan i trim med hjälp av minnesträning. Lär dig saker utantill, memorera vad du ska handla i mataffären i stället för att skriva ner dem och så vidare. Det kan fördröja hjärnans åldrande och förebygga exempelvis Alzheimer.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen