Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 23 april

Därför kan du lugnt hoppa över frukosten – 5 goda skäl

Att frukosten är dagens viktigaste mål har länge varit en obestridlig "sanning". Men vet du vad, det stämmer inte. Det helt okej att skippa morgonmålet – om du mår bra av det.

FOTO: Mostphotos

”Ät frukost så orkar du ända fram till lunch” och ”en rejäl frukost förebygger småätande”. De där påståendena har de flesta av oss blivit matade med sedan barnsben.

Men råkar du tillhöra den arma skara som har svårt att få ner något före klockan 10 – här kommer äntligen tröst och lättnad! Det är nämligen en myt att frukosten är dagens viktigaste måltid. Trivs du med att fasta fram till lunch så går det alldeles utmärkt så länge du är frisk, äter sunt, sover tillräckligt och motionerar.

5 goda skäl att skippa frukosten (om du trivs med det):

1. Att regelbundet låta kroppen vila från ätande minst tolv timmar i sträck kan ge många positiva hälsoeffekter, såsom en minskad risk för olika cancersjukdomar, hjärt- och kärlsjukdom samt diabetes typ 2. Hoppar du över morgonmålet och äter först vid lunchtid är det ganska enkelt att få till de där fasteperioderna.

2. Genom att äta mindre ofta kan du lära din kropp att bli bättre på fettförbränning, detta eftersom det efter en kortare fasta inte finns några kolhydrater att omvandla till energi. Kroppen blir helt enkelt tvungen att ta av fettlagren. Det här kan vara positivt särskilt om du ägnar dig åt uthållighetsträning.

3. Nej, dina mentala förmågor påverkas inte negativt av att du inte äter frukost. Känner du dig pigg och alert på förmiddagen utan något i magen behöver du inte oroa dig.

4. Kanske har du hört att det är bra att äta frukost om man vill gå ner i vikt. Det verkar inte riktigt stämma. I den här studien var det ingen större skillnad i viktnedgång mellan de som åt respektive inte åt på morgonen.

5. Om du är ute efter att minska ditt totala energiintag kan det vara värt att låta bli att äta före lunch. Möjligen är du då lite hungrigare vid lunchtid och äter lite mer mat än du skulle ha gjort om du ätit frukost. Men sannolikt inte så mycket att du helt kompenserar för den uteblivna frukosten. Alltså äter du totalt sett mindre under en dag.

Läs mera om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen