Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 10 augusti

Därför ska du tänka tacksamma tankar: Testa den här nyttiga övningen!

Tänk glada tankar, skratta högt när du får chansen och var tacksam över det fina du har i ditt liv. Tycker du det är svårt? Ingen fara – förmågan går att öva upp. Läs det här och börja tänka mer positivt redan idag.

FOTO: Istock

Studier visar att tacksamhetsövningar gör oss mer positiva, bidrar till bättre immunförsvar och sömnkvalitet och hjälper oss att hantera stressade situationer.

Skratta även om du inte är glad

Att till exempel skratta, trots att vi egentligen inte är så himla glada, är en smått magisk metod för att byta ut negativa känslor mot positiva. När du skrattar startar flera behagliga processer i kroppen. Bland annat frigörs endorfiner som är kroppens egna lyckohormon.

Kom ihåg att när vi tänker på det som vi för stunden är missnöjda med påminner vi oss själva om det som är dåligt, och på så vis förstärker vi vårt missnöje. Vad vi istället behöver göra är det motsatta – det vill säga förstärk det vi uppskattar.

Hemligheten bakom att styra dina tankar är att se ljusglimtarna i tillvaron.

Så här gör du en tacksamhetsövning

1. Sitt, stå eller ligg bekvämt.

2. Slut ögonen och ta ett djupt andetag.

3. Ägna en stund åt att tänka på vad du är tacksam över i ditt liv.

4. Avsluta med ett djupare andetag och skänk dig själv en tacksamhetens tanke oavsett hur du känner dig just nu.

Övning ger färdighet

Om du ger det tid och testar den här övningen fler gånger så kommer du bli bättre på att upptäcka allt som faktiskt finns i ditt liv att vara tacksam för.

Källa: Yasuragi.se

Läs även: Gnäll och negativa tankar – så blir du av med dem

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen