Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 9 april

Minska stressen – expertens 5 bästa råd

Att driva eget kan bli en hälsofarlig stressfälla. Men det finns sätt att tackla problemen. Här ger experten sina 5 bästa råd.

 Anna Bennich Karlstedt har skrivit boken Sjukt Stressad – en handbok i att hantera vardagens stress.
Anna Bennich Karlstedt har skrivit boken Sjukt Stressad – en handbok i att hantera vardagens stress. FOTO: Caroline Andersson

Förra året var över 36 000 svenskar sjukskrivna på grund av stress, hela 30 000 fler än 2010, visar siffror från Försäkringskassan.

Handbok om stresshantering

Brist på återhämtning gör oss sjuka, så akta dig för fällan att tänka att du bara har en stressig period och att du ska bita ihop så blir det bättre sen.

– ”Det är tufft just nu, men att gå in i väggen händer inte mig” – så har de flesta som blivit utmattade sagt.

Det säger stressexperten och psykologen Anna Bennich Karlstedt som har skrivit boken Sjukt Stressad – en handbok i att hantera vardagens stress.

Älskar sina jobb

En annan fälla, kanske speciellt för dig som driver eget, är att tro att stress är okej så länge du har kul.

– Jättemånga av mina stressklienter säger ”Visst har det varit mycket, men jag älskar ju mitt jobb och alla andra engagemang.” Men vi kan tappa återhämtning även om det vi gör är engagerande, säger Anna.

Läs också: Andas djupt – och hitta lugnet

Här är Annas råd för att inte stressa för mycket

1. Kartlägg stressen

I vilka situationer uppstår stressen och vad händer med dig då? Utgå från det och se vad du behöver förändra.

2. Lyssna på kroppen

Vanliga stressymptom är spänningshuvudvärk, ont i nacke och axlar, svårt att sova, yrsel, stickningar, ont i magen, långdragna förkylningar, svårt att koncentrera sig samt att bli glömsk, gråtmild och lättirriterad. Märker du en skillnad över tid så ta den på allvar!

3. Se till att varva ner

Är du hela tiden uppe i varv: Går fort, äter fort och blir irriterad när det är kö i trafiken? Träna på att göra tvärtom: Välj till exempel den längsta kön på Ica. Ta minipauser då du andas djupt och släpper ner axlarna.

4. Prioritera återhämtning och reflektion

Planera in tid för återhämtning. Välj det som passar dig: Ligg en stund i tv-soffan, träna, promenera.

5. Säg nej

Sätt gränser och minska prestationskraven. Säg inte ja av bara farten eller för att du tror att du måste.

– Att vara för anpassningsbar för andra sker på bekostnad av dig själv. Träna dig på att låta andra bli besvikna eller irriterade, ångesten innan är mycket värre än konsekvenserna efter.

Läs också: 6 skäl att starta eget – och så tacklar du svårigheterna

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 100:- /mån

Prenumerera på Land

  • Land är som en god granne: Glad, inbjudande, varm och kunnig.
  • Land är också landsbygdens unika lokala röst för hela landet
  • De uppskattade hemma-hos-reportagen och de spännande livsödena är en självklar del av tidningen.
Till toppen