Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 5 januari 2016

Så håller du kroppen varm i vinter: 6 heta tips!

Mörker, kyla och lagom med mat är bra om du vill få högre kroppstemperatur. Fryser du mycket på vintern – kolla in dessa tips – och du kommer bli hetare än någonsin.

Bild 1/2
Bild 2/2

1. Ha mörkt i sovrummet

land_artikel_morkt_sovrum

Hormonet melatonin styr sömn och vakenhet. Men det verkar också kunna öka kroppens produktion av värmealstrande beigt fett enligt en vetenskaplig studie på råttor. Till skillnad från det vita fettet omvandlar beigt och brunt fett effektivt energi till värme.Undvik att utsätta dig för ljus från tv, telefon, dator och surfplattor sent på kvällen och se till att det är ordentligt mörkt i sovrummet, då fungerar melatoninproduktionen som bäst.

2. Motionera

Woman Running in Winter

Vältränade personer håller sig varmare än otränade. I en studie från 2013 omvandlades vitt fett (som ju inte genererar värme) hos män som tränade regelbundet till brunt fett. Att träna i svala temperaturer, högst 16-17 grader, är också bra om du vill bli mer köldtålig. Undvik att klä dig väldigt varmt, om du svettas mycket stimuleras inte det bruna fettet.

3. Frys in vintern

 

 

 

land_artikel_frys_in-vintern

Det känns kanske inte så lockande, men en kortare promenad i t-shirt en kylig höstdag kan på sikt bidra till att du blir varmare. En kall dusch, vinterbad, sänkt inomhustemperatur och liknande har samma effekt. En inte alltför vild gissning är att även detta har med brunt fett att göra.

4. Drick ordentligt

land_artikel_drick_ordentligt

Se till att dricka tillräckligt. Kroppen tål kyla bättre om vätskebalansen är bra.

5. Ät lagom mycket

land_artikel_at_lagom

Det här är kanske inte helt enkelt i praktiken, men ändå värt att känna till. I hjärnan finns neuroner som berättar för oss när vi bör äta och när vi har fått nog med mat. Men de verkar även ha andra uppgifter.

I försök på möss har nämligen forskare vid Yale School of Medicine upptäckt att neuronerna hjälper kroppen att omvandla vitt fett till brunt. Men de kom också fram till att både för kalorisnåla och för kaloririka måltider förhindrade den här omvandlingen. Att äta lagom är alltså bäst även för kroppens förmåga att värma upp sig själv.

6. Frossa i äpplen

little boy lying on blanket rounded by leafs and apples

Ursolsyra finns det mycket av i äppleskal. Ämnet har flera goda egenskaper, bland annat bidrar det till ökad skelettmuskelmassa och mer värmande, brunt fett. Det visar forskning från University of Iowa.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen