Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 17 november

Så kan man förebygga självmord: Vanliga varningstecknen du bör känna till

"Våga prata om självmord - det går att förebygga". Så säger Alfred Skogberg på organisationen Suicide Zero. Här berättar han om vanliga varningstecken och om hur du som anhörig kan förebygga och stötta.

 Försäkra din vän som mår dåligt om att det blir bättre men att det ibland kan ta lite tid.
Försäkra din vän som mår dåligt om att det blir bättre men att det ibland kan ta lite tid. FOTO: Istock

Alfred Skogberg är generalsekreterare på den ideella organisationen Suicide Zero. Han arbetar för att radikalt minska självmorden i Sverige. Han vill att kunskapen om ångest, depression och självmord ska öka och att vi alla – familjemedlemmar, vänner, kolleger och andra – ska börja bry oss om varandra och förstå att psykisk ohälsa varken är något konstigt, ovanligt eller något att skämmas över.

 Alfred Skogberg är generalsekreterare på den ideella organisationen Suicide Zero.
Alfred Skogberg är generalsekreterare på den ideella organisationen Suicide Zero.

Ställ en rak fråga

Många är rädda för att tala om självmord och självmordstankar, menar Alfred Skogberg.

– Det bästa är att ställa en rak fråga: ”Jag är lite orolig för dig – har du ibland tankar på att ta ditt liv? ”Sannolikt är du den första personen som ställer den frågan och du visar att du inte är rädd att tala om självmord.

Läs också: Expertens råd: ”Våga prata om självmord – det går att förebygga”

Så kan man förebygg självmord – vanliga varningstecknen

• Stänger in sig eller drar sig undan, eller inte längre vill vara med på sådant som tidigare varit glädjefyllt och socialt.

• Slutar göra saker som han eller hon brukade gilla att göra.

• Inte längre är sig lik eller får dig att känna dig orolig.

• Är lynnig, ledsen och tillbakadragen.

• Talar om hopplöshetskänslor, känner sig hjälplös och värdelös.

• Inte längre bryr sig lika mycket om sitt utseende och/eller hygien.

• Uttrycker tankar om döden genom teckningar, berättelser, sånger.

• Tar avsked av folk i sin omgivning och/eller ger bort ägodelar.

• Ägnar sig åt riskfyllt och/eller självdestruktivt beteende.

• Mått dåligt länge men plötsligt ”mår bra”. Det kan vara ett tecken på ett beslut. Kraften återvänder – men också handlingskraften – nu ska det ske, och upplever ett lugn och känner sig glad. DÅ kan man ställa frågan – jag blir orolig när jag ser att du tycks må så bra – har du tankar eller planer på att ta ditt liv?

Läs också: Sara försökte ta sitt liv: ”Jag kände mig bara dålig”

Så kan du ge stöd

1. Ge hopp och tröst

Försäkra din vän om att det blir bättre, att det din vän går igenom är ett tillfälligt tillstånd som man faktiskt blir frisk från (även om det inte känns så just nu) – och inte vare sig ett personlighetsdrag eller ett förutbestämt öde. Det blir bättre – men att det ibland kan ta lite tid. Ge hopp tala om vad din vän levt för hittills, exempelvis barnen, naturen, hemmet, hobbyn…

2. Ge uppmuntran att söka stöd

Även om du själv kan vara ett viktigt samtalsstöd, hjälp också din vän att hitta en telefonjour med volontärer som kan lyssna och ge råd. Eller leta upp en psykiatrisk mottagning och lämna ett telefonnummer som din vän kan ha till hands om det blir akut.

3. Be om att bli kontaktad

Uppmana den som har tankar på självmord att kontakta dig om tankarna skulle komma tillbaka eller bli mer akuta.

Läs också: Här kan du få stöd och hjälp

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen