Gå till innehåll

Vi ber om ursäkt

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 12 juli

Så slipper du kissa på natten

Brukar du också vakna på natten och gå upp och kissa? Du är inte ensam. Runt hälften av alla vuxna har samma besvär. Men det går att blir kvitt gisslet.

Du vaknar och känner att du måste kissa. Ibland flera gånger per natt. Oftast somnar du om efter toalettbesöket men din nattsömn blir ändå orolig och störd.

Ditt springande på toaletten om natten kallas på medicinspråk för nokturi, ett vanligt besvär som drabbar alla åldrar.

Läs också: Kissnödig hela tiden? Gör en kisslista!

Detta är nokturi (nattkissning)

• Vaknar

Du vaknar en eller flera gånger per natt för att du är kissnödig och går på toaletten.

• Sömnproblem

Noktui är en av de vanligaste orsakerna till störd och splittrad nattsömn. För somliga leder det till sänkt livskvalitet eftersom du blir trött. Detta i sig kan leda till sämre prestationsförmåga, nedstämdhet och sämre hälsa. Sömnen är nämligen viktig för bland annat blodsockerbalansen och immunförsvaret.

• Både män och kvinnor

Nokturi är lika vanligt bland män och kvinnor.

• Alla åldrar

  • • Nokturi drabbar alla åldrar men risken att drabbas ökar med stigande ålder.
  • • En tredjedel av alla mellan 20 och 40 år har besvär
  • • Mer än hälften av alla över 50 år kissar om nätterna.
  • • 70 procent av personer över 65 år lider av nokturi (nattkissning).

Läs också: Ta makten över blåsan: 7 knep för bättre kissvanor

Så kan du slippa kissa på natten – 9 råd

1. Låt bli att dricka ett par timmar innan du går och lägger dig.

2. Undvik kaffe, te och öl som är vätskedrivande.

3. Se över dina kostvanor. Undvik alltför salt mat och vätskedrivande mat som vattenmelon. Tänk på att nästan all frukt, alla grönsaker och soppor innehåller mycket vätska.

4. Rör på dig. Fysisk aktivitet minskar risk för sömnproblemen och kan därmed även lindra kissproblemet.

5. Skaffa dig regelbundna sovvanor.

6. Prova att lägga huvudet lite högre när du sover. Är njurarna placerade lägre än huvudet kan nattproduktionen av urin minska.

7. Ignorera att du bli kissnödig. Prova att somna om eller knip med musklerna i bäckenbotten. Det lugnar urinblåsan.

8. Spring inte och kissa så fort du känner dig lite kissnödig på dagen heller. Det kan göra att urinblåsan börjar fungera sämre. Öva på att hålla dig och utöka tiden mellan kissningarna.

9. Få fart på magen. Är du förstoppad så kan det påverka urinblåsan så att den funkar sämre. Läs också: Förstoppning? 12 sätt att råda bot på trög mage

 Att behöva springa och kissa på natten kan vara extra besvärligt på sommaren.
Att behöva springa och kissa på natten kan vara extra besvärligt på sommaren. FOTO: iStock

Bakomliggande orsaker

Ibland kan det finnas bakomliggande orsaker till varför man kissar på natten. Det kan exempelvis vara överaktiv blåsa, diabetes, prostatasjukdomar, hjärt- kärlsjukdomar eller psykiska besvär. Även vissa läkemedel kan påverka.

Prata med din läkare om dina problem eller kontakta din vårdcentral.

Läs också: Alltid törstig? Något kan vara fel – kolla här

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen