Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 9 oktober

Så sover du ikapp förlorad sömn

Sov du dåligt i natt? Ingen fara! Förlorad djupsömn tas igen.

 En fjärdedel av befolkning i Sverige sover dåligt. Men djupsömnen tas igen redan nästa natt.
En fjärdedel av befolkning i Sverige sover dåligt. Men djupsömnen tas igen redan nästa natt.

Vi sover allt sämre och problemet tycks bara öka. Främst bland män. Det visar nya siffror från Socialstyrelsen.

På 15 år har kvinnors sömnproblem fördubblats medan männens har tredubblats. I dag är det så många som en fjärdedel av befolkningen i Sverige som upplever att de sover dåligt.

Tar igen djupsömnen

Men det finns ljus i nattmörkret. För i motsats till vad många tror så går det faktiskt att ta igen förlorad sömn. Åtminstone till en del och det är främst djupsömnen som vi tar igen.

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt

Så här funkar det:

– Säg att du hoppar över en natts sömn så att du förlorar åtta timmar. Du kan inte sova sexton timmar nästa natt, men det som händer är att du sover tillbaka all djupsömn du har förlorat, säger John Axelsson, professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet till SVT.

Om du i vanliga fall har 90 minuters djupsömn så har du alltså 180 minuters djupsömn efter en sömnlös natt.

Däremot är REM-sömnen svårare att ta igen. Och den är viktig för att vårt känsloliv ska hållas i schack.

Detta är djupsömn

Under djupsömnen återhämtar sig kroppen och immunförsvaret stärkts. I denna sömnfas lagras fakta och händelser från dagen och blir till minnen. Hjärtfrekvensen, andningen och blodtrycket är som lägst och hjärtvågorna är som långsammast.

Detta är REM-sömn

Här drömmer vi som mest och bearbetar händelser och känslor. REM-sömnen är därför viktig för att vi ska kunna hålla koll på vårt känsloliv. Ögonen rör sig snabbt, andningen ökar och vi är lättväckta. Vid brist på REM-sömn blir vi lätt vresiga, irriterade och stingsliga.

Läs också: Psykologen tipsar: Sov rätt och bli mindre deppig

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen