Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 13 januari

Vägra bli förkyld! 7 livsmedel som stärker ditt immunförsvar

Med vintern kommer förkylningarna. Men äter du rätt ökar chanserna att hålla dig frisk. Här tipsar näringsterapeuten Maria Berglund Rantén om 7 livsmedel som stärker immunförsvaret.

Bild 1/2
Bild 2/2

Den som vill slippa förkylningar och influensa bör tänka på magen och tarmen. Mycket av immunförsvaret sitter nämligen där i dina slemhinnor.

Magsäckens sura miljö är första hindret för bakterier och virus, och längre ner i tarmarna är det livsviktigt med en balanserad flora.

mariaranten2
Näringsterapeuten Maria Berglund Rantén.

– Vi har fler bakterier i tarmen än celler i kroppen, så tarmflorans funktion är väldigt central. 70–80 procent av immunförsvaret sitter i tarmväggarna och i slemhinnorna. Syrad mat, som sparris, bananer, surkål och bär, är fantastisk då det ger extra många bra bakterier, säger näringsterapeuten Maria Berglund Rantén.

50 procent grönsaker

– Fibrer är också viktiga eftersom de ger näring till mikroorganismerna. Man klarar sig långt med grönsaker och frukt.

Den som vill boosta sitt immunförsvar med hjälp av maten bör tänka på att äta sådant som är C-vitaminrikt, innehåller extra mycket mineraler och är rikt på antioxidanter.

Maria Berglund Rantén brukar rekommendera minst 50 procent grönsaker på tallriken.

Nötter och frön är supermat

– Men det är även bra att få i sig rätt fett och proteiner, eftersom cellerna behöver det. Nötter och frön är riktiga superfoods när det gäller den saken, säger Maria Berglund Rantén.

D-vitamin har extra betydelse för immunförsvaret. Väldigt många, både barn och vuxna, har D-vitaminbrist och inte blir det bättre av att soldagarna blir färre efter sommaren.

Vettigt med D-vitamintillskott

– Om man ska få i sig tillräckligt med D-vitamin, som också räknas som ett hormon som balanserar i kroppen, måste man äta kopiösa mängder mat som innehåller D-vitamin, till exempel fisk och ägg. Därför är det vettigt att ta D-vitamin som kosttillskott, säger Maria Berglund Rantén.

För att ha en väl fungerande kropp, speciellt i förkylningstider, är det dessutom bra att dricka extra mycket vatten. Då rensas gifter ut samtidigt som kroppen inte torkar ut så att den inte kan ta åt sig näring. En vuxen person bör dricka minst två liter om dagen.

7 livsmedel som stärker ditt immunförsvar!

1. Broccoli

broccoli

En del kallar broccoli för kungen bland grönsakerna efter som den är rena vitaminbomben. Den innehåller en mängd näringsämnen (bland andra vitamin A, vitamin C och antioxidanten glutation) som skyddar kroppen. I broccoli finns också en rad mineral som har stärkande effekt på immunförsvaret, inte minst järn, zink, magnesium och kalcium.

2. Vitlök

Land.se visar hur du odlar vitlök på fönsterbrädan.

Denna klassiker i förkylningssammanhang har i årtusenden fungerat som medicinalväxt med rykte om sig att motverka och lindra många sjukdomar, bland annat förkylningar. Anledningen tros bland annat vara att vitlök innehåller den unika svavelorganiska föreningen allicin som effektivt bekämpar bakterier och infektioner.

3. Citrusfrukter

6ia1mab7rvk7y1w4ks1wti42n084454-stada-med-mat-citron_blurb

Citrusfrukter (apelsin, grapefrukt, citron) är en riktig injektion för ditt immunförsvar. Plockas de mogna är de sprängfyllda med immunstärkande C-vitaminer som dessutom förbättrar kroppens förmåga att vid måltider ta upp järn, folsyra, kalcium och antioxidanter. Även grönsaker och bär som jordgubbar, svarta vinbär, hallon och havtorn är C-vitaminrika källor.

4. Fläder

land_artikel_fladerblom

Fläder ingår i ”den fattiges apotek” och har länge använts som botemedel mot förkylning och influensa. Fläderbärens kraftiga antioxidanter verkar virushämmande och är antiinflammatoriska och bakteriehämmande.

5. Grönkål

land_artikel_gronkal

Innehåller stora mängder med C-vitamin och nio väsentliga aminosyror som kroppen också behöver för att motverka förkylning och annat. Men inte minst: I grönkål finns 45 olika former av den antiinflammatoriska antioxidanten flavonoider.

6. Te

rose hip tea

Svart, vitt eller grönt – det spelar ingen roll vilket te du dricker. Allt te är proppfullt med antioxidanterna polyfenoler och flavonoider som effektivt hindrar bakterier och förkylningar.

7. Spenat

land_artikel_spenat

Få livsmedel är så rikt på järn som spenat. Men den innehåller också stärkande mineraler och vitaminer, som kalcium, magnesium och kalium och A-, C- och E-vitamin, tiamin och riboflavin. Spenatbladen är även rika på antioxidanter som är bra för immunförsvaret. För att få ut så mycket som möjligt av denna näringsbomb bör man äta den rå.

Läs mera om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen