Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 17 februari

Vårda dina tarmbakterier – de håller dig nämligen frisk

Ny forskning visar att magens och tarmens bakterier är viktigare för vår hälsa än vad vi tidigare trott. – Vi har de senaste 50 åren förklarat krig mot bakterierna i tron att det skulle göra oss friskare, säger David Jonsson som är näringsfysiolog.

Visste du att våra mänskliga celler bara utgör cirka 10 procent av våra kroppar? Resten, alltså i runda slängar 90 procent av våra celler, är bakterier och mikroorganismer av olika slag. Och de är superviktiga för hur vi mår.

Så vad pysslar bakterierna med därinne i magen och tarmsystemet?

Bakterierna pratar med kroppen

– Kraftigt förenklat kan man säga att de arbetar med att hantera det vi stoppar i oss och samtidigt kommunicera med övriga kroppen, säger näringsfysiologen David Jonsson, som särskilt intresserat sig för den nya vetenskapen om vår tarmflora eller tarmbiota som den ofta kallas i forskningssammanhang.

DAVIDJONSSON

Tarmbakterierna reagerar på vad vi äter, de utsöndrar signalämnen och ”pratar” med våra tarmceller. Det påverkar i sin tur vilka gener som slås på och av i cellerna.

Hjälper oss bilda vitaminer

Tydliga effekter av det här samspelet är bland annat hunger- och mättnadskänslor och sötsug. Men tarmbakterierna hjälper oss också att bilda vitaminer och påverkar effekten som olika livsmedel och läkemedel har på kroppen. Bakteriernas arbete påverkar också hur dina blodkärl mår och hur du reagerar på socker.

Bakterierna kan, har ny forskning visat, också ha stor inverkan på oss även rent psykiskt. Stress och lugn är känslolägen som tarmbakterierna faktiskt är inblandade i. Även depression har, till viss del, visat sig hänga samman med hur tarmbiotan arbetar och mår.

Antibiotika förstör

När vi föds, eller åtminstone precis innan, är vi i princip helt bakteriefria. Vartefter vi växer upp, äter och rör oss i olika miljöer möter vi mängder av mikro­organismer. Några flyttar in och börjar jobba för oss, många av dem i mag- och tarmsystemet.

Men på senare tid har bakteriesammansättningen i våra kroppar förändrats och det på ett negativt vis.

– Vi har de senaste 50 åren medvetet och omedvetet förklarat krig mot bakterierna i tron att det skulle göra oss friskare, säger David Jonsson.

Vi äter högprocessad, fiberfri mat med massor av socker och tar antibiotikakurer, ibland flera gånger per år. Allt tyder nu på att detta inte alls gör oss friskare utan precis tvärtom.

– Västvärldens sätt att leva och äta tycks på många sätt ha utarmat vår tarmbiota. Ett utarmat ekosystem av bakterier i mage och tarm hänger samman med försämrad hälsa, säger David Jonsson.

Se kroppen som ett ekosystem

Det är alltså inte en sak som ligger bakom vår förändrade bakteriesammansättning. Därför finns det inte heller någon quick fix för den som vill hjälpa sina egna bakterier lite på traven. Men genom att tänka på vad vi äter kan vi, åtminstone till viss del, stötta våra inre små kompisar.

Om du ”matar” dina bakterier med livsmedel som de mår bra av, och undviker sådant som de inte gillar, så gör du samtidigt dig själv en tjänst. Din kropp kommer förmodligen att tacka dig genom att hålla sig friskare och starkare

– När man ser kroppen som ett ekosystem blir man också snällare mot den, säger David Jonsson.

Så får du i dig rätt bakterier – 7 smarta val

• Mjölksyrade grönsaker
• Yoghurt (osötad)
• Filmjölk
• Vattenlösliga fibrer (grönsaker, frukt, psyllium- och chiafrö, bär, havre, bönor, linser)
• Intakta fettkällor (fet fisk, avokado, nötter)
• Ägg
• Kosttillskott med probiotika

3 saker du ska undvika

• Felaktig kost
• Överdriven antibiotikaanvändning
• Överdriven renlighet

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen