Gå till innehåll

Vi ber om ursäkt

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 19 mars

Trafikanalys: Skatten på landsbygden står inte i relation till utsläppen

Bilister på landsbygden straffas hårdare än de som kör bil i tätort när det gäller energi- och koldioxidskatt. En rättvis fördelning skulle innebära betydligt lägre skatt per mil för bilister på landsorten.

FOTO: Istock

Det är rapportsiffror från statliga Trafikanalys som visar på skillnaderna. Där görs varje år en sammanställning av de kostnader som tillkommer utöver de faktiska kostnader som finns för bilister. De övriga kostnaderna handlar om till exempel buller, koldioxidutsläpp, trafikolyckor och vägslitage.

Läs också: Kör som en kvinna – rädda klimatet

Skatt är samma – utsläpp olika

Av dessa är koldioxidutssläppen de som faktiskt kompenseras med en koldioxidskatt. Energiskatten ska täcka övriga kostnader och de båda skatterna är en del av bränslepriset.

Men skatten är den samma över hela landet trots att utsläppen skiljer sig åt en hel del. Om skatten skulle stå i relation till utsläppen skulle skatten för en bensinbil sänkas med 1,90 kronor per körd mil på landsbygden. Detta utifrån 2016 års siffror. I tätortsområden skulle motsvarande skatt höjas med 1,30 kronor.

Läs också: Krönika: ”Vi på landsbygden har inte större behov än andra”

”Går inte att göra något åt”

För dieselbilar är skillnaderna ännu större. Där skulle skatten på landsbygden sänkas med 50 öre per körd mil och höjas med 3,20 kronor per mil i tätortsområden.

– Problemet är att detta inte går att göra så mycket åt i dag. Om man bara sänkte skatten på landsbygden skulle folk tanka där och sedan köra tillbaka till stan, säger Anders Ljungberg, senior advisor på Trafikanalys och den som har gjort rapporten.

Han påpekar att siffrorna i stort sett styrs av hur man värderar kostnaden för koldioxidutsläppen och där finns det olika teorier. Men Sveriges tillämpning i dag ligger i linje med hur övriga EU gör bedömningen.

Miljötullar en möjlig lösning

Ett sätt att jämna ut skattefördelningen skulle kunna vara miljötullar i tätorter, men risken är stor att det vore en lösning som blir riktigt dyr.

Med den teknikutveckling som sker i samhället tror ändå Ljungberg att det i framtiden kan komma lösningar som tillåter en differentierad betalning mellan landsbygd och städer.

– Jag tror att det kan komma smidiga system som bland annat kan använda sig av gps-systemet. Kanske skulle en sådan utveckling också påskynda omställningen till andra bränslen och fordon, säger han.

Läs också: I fejd med försvaret – då grävde han bort hela vägen

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen