Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 7 oktober 2016

Byn bytte taktik – då ville Trafikverket plötsligt rusta vägen

I flera år försökte byborna längs väg 711 få Trafikverket att göra något åt den dåliga vägen – men förgäves. Tills byn bytte taktik. Nu ska vägen rustas.

Bild 1/2
Bild 2/2

Väg 711 är nyhyvlad. Trots det är det sicksack mellan ”tvättbrädorna” som gäller. Här kör bybor till jobbet varje dag, till tandläkaren, affären och fotbollsträningen. Timmerbilar och godstransporter skumpar fram med fjädringen som insats.

Klagat länge

Folk har klagat i decennier men det har inte hjälpt.

– Istället borde vi visa allt positivt som finns här, och vad vägen betyder för oss, säger Ove Kjellberg.

Bildade projektgrupp

Ove bor i byn Åsberget och driver en butik i Bräcke. För fyra år sedan tog han initiativ till att bilda Projekt Väg 711.

Projektet, som fick 100 000 kronor i stöd av Leader, förenade bybor och den lokala företagarföreningen i gemensam kamp för en bättre väg.

Förbjöd ord

På mötena var ord som ”potthål” näst intill förbjudna. Istället skulle alla hjälpas åt att ta fram fakta om vilka företag som fanns i byarna, hur många som arbetspendlade och liknande.

– Det fanns mycket mer verksamhet än vi själva trodde, vilket har lett till en sorts nytändning. Folk känner sig stolta, säger Ove.

Skickade fakta

Faktauppgifterna skickades till Trafikverket och Regionförbundet och kompletterades med annan viktig information. Ambulanspersonal kunde till exempel berätta att de måste stanna fordonet helt för att kunna sända EKG från väg 711.

Väg 711 är lång och bland annat genom Hemsjö.
Väg 711 är lång och bland annat genom Hemsjö.

Antalet tunga fordon per dygn visade sig också vara mer än dubbelt så många som i Trafikverkets första mätning då kabeln legat i ”fel” ände av vägen.

Grusat förslag

2013 kom Trafikverkets första förslag till åtgärder. Det var fortfarande bara grus det handlade om och byborna var inte nöjda. Trafikverket började då utreda ett alternativ med beläggning.

För att ge myndighetsrepresentanter och politiker en verklig upplevelse av livet längs 711:an  bjöd Ove och hans projektvänner in en handfull nyckelpersoner till en bussresa.

Stannade bussen

Under den 48 kilometer långa färden mellan Bräcke och Sörbygden stannade bussen otaliga gånger. Varje gång klev en företagare från den aktuella platsen ombord och berättade om sin verksamhet.

– Bussen blev till slut så full att folk fick stå, berättar Ove.

Kunde inte blunda

Ingen kunde längre blunda för vägens betydelse. Inte heller Regionförbundet som beslöt att betala merkostnaden för ytbeläggning med regionala medel. I maj i år fick Ove Kjellberg ta emot det fantastiska beskedet.

– Det kändes som en seger! Att folk inte längre tvekar inför att köra på 711:an kommer att innebära ett lyft för företagen och hela bygden. Nu törs ju folk flytta hit också, säger Ove.

Tar rationella beslut

Hur stor roll har då bybornas aktiva kamp spelat för slutresultatet? Kanske inte så stor trots allt, om man ska tro Jan Molde på Region Jämtland Härjedalen.

– Vi fattar beslut på rationella grunder, inte utifrån påtryckningar, och vägen fanns redan med i länstransportplanen. Men visst kan lokala fakta ge oss ett bättre beslutsunderlag, säger Jan Molde.

Fakta: Väg 711

  • Väg 711 är en 48 kilometer lång grusväg. Sträckan mellan Albacken och Sörbygden, 12 kilometer, fick i samband med ett närliggande vindparksbygge förstärkt bärighet.
  • Längs vägen finns cirka 130 företag med F-skattsedel varav flera inom skogs- och transportbranschen.
  • De beslutade åtgärderna omfattar sträckan mellan Bräcke och Albacken, cirka 35 kilometer. Det blir höjning av vägen, förbättring av diken, byten av vägtrummor, rätning av två farliga kurvor samt ytbeläggning på 6,5 meter bredd. Målet är bärighet för tunga fordon året om.
  • Totalkostnaden beräknas till ca 120 miljoner kronor. Projektet delfinansieras med regionala medel.
  • Planerad byggstart är hösten 2016.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 32 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen