Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 14 mars

Därför tjänar hela landet på att rekrytera lantisar

Vi behöver fler infallsvinklar och mindre utanförskap, menar Idil Adawe. Lösningen? Rekrytera inte stockholmare!

Bild 1/3 FOTO: Lucas Lima
Bild 2/3
Bild 3/3

Kommunikationsbranschen är allt för homogen och Stockholmsfokuserad, inte minst för att de flesta som anställs har utbildat sig i huvudstaden. Det skriver 22-åriga Idil Adawe i en debattartikel i tidningen Resumé.

Själv är hon uppvuxen ”bland fårbönder och innebandy” i Storvreta, har utbildat sig på Mittuniversitetet i Sundsvall och gör nu praktik på kommunikationsbyrån Volontaire i Stockholm.

Fler infallsvinklar

– Jag säger inte att alla i Stockholm är dåliga på något sätt. Men jag, och vi som kommer från andra delar av landet, har också tankar som är värda någonting och något att tillföra, säger hon till Land.

Fler perspektiv behövs, för om alla har samma bakgrund kommer man inte tänka på alla olika infallsvinklar som finns. Och vissa tankar, idéer och perspektiv är svåra att få om man lever i en ”innerstadsbubbla”, enligt Idil.

– Sverige som land kan tjäna på att anställa folk med olika uppfattningar och upplevelser. På det sättet kan vi få en diskussion och utbyte, annars håller man bara med varandra, säger hon.

Visa hela landet

Branschen behöver bredda sig, bli mer inkluderande och kommunicera med fler än innerstadsbor menar Idil.

– Visa hela Sverige. Vi är ett land med otroligt många olika människor, karaktärer och traditioner det är något man ska känna lite stolthet över, säger hon.

Minska utanförskap

Det är viktigt för självkänslan att känna igen sig i budskapen vi nås av. Dessutom kan det motverka utanförskap och motsättningar.

– Det ska inte spela någon roll om du sitter i någon förort eller stuga, du ska kunna kolla på en reklam och känna: ”det här representerar hela mig”. Reklam ska reflektera hur det riktiga samhället ser ut inte bara en utvald del av det. Om folk ser någon man kan relatera till offentligt, i reklam, då mår man bättre själv och känner sig som en del av samhället. Man vill känna att man representeras och få förebilder, säger hon.

Positiva reaktioner

Och även branschen kommer att tjäna på det.

– Det är garanterat. Det kommer bli nya tankar, idéer, infallsvinklar, och det kan öka produktiviteten, säger Idil.

Reaktionerna på debattinlägget har varit positiva.

– Visst de i Stockholm kanske blir lite sura och det får de kanske vara den här gången. För andra gånger är det vi som inte är i storstan, övriga Sverige, som är utanför, säger Idil.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen