Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 21 april

Glöm Spotify – vinylskivan är tillbaka!

Nu plockas grammofonerna fram igen och tar plats i vardagsrummen. Skivsamlingen som legat och skräpat på vinden hämtas ner. Vinylskivan har gjort comeback!

Vinyl är superhett och statistiken för 2016 visar att försäljningen fortsätter ordentligt uppåt. Hos Henrik Salmberg på Vinylstallet i Alfta i Hälsingland är det som att flyttas 30 år tillbaka i tiden.

Känslan är densamma och inte minst doften. Henrik har märkt av de senaste årens uppgång.

− Ja, intresset har verkligen ökat även om det fortfarande är små nivåer mot hur det har varit. Fortfarande står vinylen bara för ungefär fyra procent av marknaden. Men jag ser en markant ökning de senaste tre åren. Det är mest ungdomar som köper men det är också en revival för många äldre som minns hur det var förr.

Blev en del av kulturen

Den första vinylskivan kom 1948 men det dröjde till 1954 innan den gick om den gamla 78-varvaren i försäljningsstatistiken.

I samband med att ungdomskulturen växte fram blev musik något centralt, en livsstil. År 1961 startade radioprogrammet Tio i Topp, där lyssnarna röstade fram sina favoriter.

Intresset för vinylskivorna märks i försäljningssiffrorna. 2016 såldes det 537 000 vinylskivor i Sverige.
Intresset för vinylskivorna märks i försäljningssiffrorna. 2016 såldes det 537 000 vinylskivor i Sverige. Foto: Hällpetters Maria Bergström.

Presenterade plattor

Året efter kom Kvällstoppen där Kersti Adams Ray presenterade veckans mest sålda plattor. Henrik minns hur det var.

− Man samlades hos någon kompis och lyssnade tillsammans. Programmet skulle så klart spelas in på kassettbandspelare så att man kunde lyssna om och om igen, det skulle bli veckans snackis så det gällde att ha koll. Batterierna var oftast dåliga och fick läggas på elementet för snabbladdning ett par timmar innan det var dags. Jag började jobba tidigt och kunde kosta på mig att köpa mina favoritplattor, det var gött, att ha en bra samling gav hög status.

Viktigt socialt

Henrik tror att det är just det här, den sociala biten, som bidrar till vinylplattas uppsving.

− Att samlas för att lyssna på musik har kommit tillbaka, det märker jag här i butiken. Jag hör hur ungdomarna pratar om att de haft vinylaftnar och ”ikväll ska vi träffas för att lyssna på skivor”. Det individuella lyssnandet med lurar i öronen har säkert sin plats, men man vill ha något annat också. Det blir väl för ”tjötigt” att köra allting själv.

Analogt ljud

Ljudet är också en faktor som får många att återvända till grammofonerna. Även om skivorna spelas in digitalt så blir ljudet analogt.

Principen är densamma som på 1890-talets fonograf, ljudet vibreras ut från stiftet och till högtalarna. Det kan vara lätt att tro att det mest är gamla nostalgiplattor som snurrar på tallrikarna i dag men så är det inte.

− Nästan all ny musik som produceras idag ges också ut på vinyl. First Aid Kit kom ut med ett nytt album nu och det säljer så in i bängen. Alla stora artister, Rolling Stones, Neil Young, all hårdrock, ja allt kommer ut på vinyl. Det är korta serier, det finns inga stora skivfabriker kvar idag. Ny vinyl säljer bra men det är också många unga som vill ha gamla raspiga plattor som är 40 år gamla.

Lyfter fram fodralet

Vad kan det vara mer än soundet och gemenskapen som ligger bakom vinylvågen? Henrik har en teori.

− Jag tror folk vill ha roliga saker att syssla med och att hålla i, det kan man inte med strömmad musik. Här hanteras en fysisk sak, något konkret. Man kan styrka med handen över fodralet, vända på det, läsa, lukta på det. Spotify är som en radio som aldrig tar slut fast utan mellansnack. Inget fel i det i och för sig, men det här ger en helt annan känsla. Skivfodralen är nog en viktig del.

Henrik Salmberg tror att vinylskivornas omslag har en stor betydelse för populäriteten.
Henrik Salmberg tror att vinylskivornas omslag har en stor betydelse för populariteten. Foto: Hällpetters Maria Bergström.

Blev kult

Att skivomslag kan ha stor betydelse finns många exempel på. När Beatles släppte det sista albumet de spelade in, Abbey Road år 1969, gav omslaget upphov till en enorm kult.

Bilden visar de fyra medlemmarna i bandet när de går över ett övergångsställe och sades bekräfta det rykte som cirkulerade, att Paul McCartney var död sedan några år, den så kallade ”Paul is dead-myten”.

K-märkt övergångsställe

Ryktet sade att han omkommit i en bilolycka 1966 men att detta tystats ner och att man ersatt honom med någon annan. Övergångsstället är idag K-märkt och en stor turistattraktion.

Många åker långväga för att komma till butiken i Alfta. Enligt sajten vinylskivan.se som listar butiker i Sverige så finns det bara fyra butiker på landsbygden: I Alfta, Veddinge i Halland, Malung i Dalarna och Älmhult i Småland.

Litet befolkningsunderlag

– Trist, men befolkningsunderlaget är för litet. Folk köper för det mesta på nätet. Jag säljer mycket i min webbutik men väldigt många väljer ändå att åka många mil för att komma hit. Det ger en annan upplevelse. Man träffar likasinnade, kan lyssna på musik, prata musik och se något nytt. Kolla kvaliteten på plattan och om fodralet är helt. Men framförallt så är det är helt enkelt trevligt att insupa en timmes atmosfär.

Fakta: Så många vinylskivor säljs det

Här är siffrorna för de senaste årens förstahandsmarknad för vinylskivor i Sverige. Andrahandsmarknaden är betydligt större.

  • 2006: Såldes 7 000 vinylskivor.
  • 2007: Såldes  11 000 vinylskivor.
  • 2008: Såldes 22 000 vinylskivor.
  • 2009: Såldes  36 000 vinylskivor.
  • 2010: Såldes 70 671 vinylskivor.
  • 2011: Såldes 101 484 vinylskivor.
  • 2012: Såldes 168 543 vinylskivor.
  • 2013: Såldes 200 008 vinylskivor.
  • 2014: Såldes 261 354 vinylskivor.
  • 2015: Såldes 384 000 vinylskivor.
  • 2016: Såldes 537 000 vinylskivor.

Källa: Ifpi.

Läs mera om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen