Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 28 januari 2016

Grattis Sågverket, till placeringen på fina listan!

David Fahlén och Charbel Gabbour flyttade från Stockholm och öppnade restaurang i byn Rö på Höga kusten. Nu har deras restaurang Sågverket tagit steget in i finrummet och fått en plats i White Guide. Grattis!

Bild 1/2 FOTO: Kristofer Johnsson
Bild 2/2

Historien kan sägas ta sin början när David Fahlén tog tjänstledigt från reklambyrån han jobbade på för tre år sedan. Han lämnade då Stockholm för Gotland där han skulle klippa får under några månader. I stillheten ute på de karga ängarna, slog det honom hur mycket han saknat naturen. Och hur bra han mådde av den.

Jag kände bara herregud. Jag måste komma ut från stan oftare, berättar David Fahlén som är född och uppvuxen i Härnösand, men som då bodde i Stockholm.

Drömmen om en plats på landet stannade kvar och i den involverades snart kollegan Charbel Gabbour som då arbetade i klädbranschen.

Land.se skriver om David Fahlén och Charbel Gabbour
Charbel Gabbour och David Fahlén flyttade från Stockholm och öppnade restaurang Sågverket i Rö vid Höga kusten.

Flyttade 45 mil hemifrån

Visionen om ett ställe där det skulle vara ”skönt att hänga” kombinerat med jobb växte fram. De hann inte se sig om särskilt länge tills de såg en annons om en konferens- och restaurangbyggnad. Det var fyra vackra hus belägna i byn Rö vid Höga kusten, strax norr om Härnösand. Vid första besöket var de skeptiska. Att flytta 45 mil hemifrån kändes som ett stort steg.

Ändå hade vi en känsla av att vi skulle kunna göra något riktigt bra av stället. Trots att det uppenbarligen behövdes mycket omvårdnad och omfattande renoveringar, säger David Fahlén.

Idén växte snabb fram. Deras plan var att fortsätta att bedriva restaurang- konferens- och vandrarhemsverksamheten – fast i helt ny tappning, säger David Fahlén.

Läs också: Världspremiär för kryssningar till Höga Kusten – rekordstort intresse från start

Stark lokal anknytning

Stället döptes till ”Sågverket möten rum & kök”. Namnet hänvisar till byn Rö:s historia. En gammal bostad för ortens sågverksarbetare. Nu skulle den renoveras och göras om. De siktade på att få till en stämning så att det blev en plats de själva skulle kunna tänka sig att hänga på. Inte bara inredningen skulle gå i stilen som de själva gillade, även maten och drycken. Förutom att David gått hotell- och restauranglinjen på gymnasiet hade ingen av dem någon egentlig erfarenhet av professionell matlagning.

Min kollega Charbel Gabbour har en fantastisk känsla för råvaror och smak. Och framförallt ett grymt självförtroende. Vi bestämde oss för att satsa på enkla, traditionella rätter med lokal anknytning, berättar David Fahlén.

De flyttade in i oktober 2012 och slet som djur under de första veckorna för att få matsalen färdigrenoverad. Bara tre veckor efter flytten kom 30 kvinnliga skogsägare för att ha konferens i ett par dagar. Sedan dess har verksamheten rullat på.

Från den sommardagen vi öppnade restaurangen har vi i haft fullt hus. Det var aningen chockartat att det kom så mycket folk, säger David Fahlén.

Land.se skriver om Sågverket i Rö utanför Härnösand.
Foto: Pressbild

Lyckad marknadsföring i sociala medier

Det som från början sågs som ett ”kul projekt” har gått över all förväntan. Framgången har de mycket att tacka ortens entusiaster för. Utan deras stöd och sätt att sprida ordet hade David Fahlén och Charbel Gabbour istället fått pendla till och från Stockholm. Det skulle de aldrig hinna med idag. En stor del av succén bakom Sågverket finns också i sociala medier.

Vi hade aldrig kunnat göra den här resan för tio år sedan. Nästan all vår marknadsföring har skett via Facebook och Instagram. Och det har verkligen varit effektfullt. Vi har folk från Taiwan och Japan som hört av sig till oss. Nyligen ringde franska tidningen Glamour och var nyfikna på Sågverkets inredning, säger David Fahlén.

Läs också: 5 tips för dig som drömmer om att starta ett kafé

Avskilt läge – en fördel

En annan förklaring till framgången handlar om läget. Stället ligger avsides och det är ingen plats man spontant svänger förbi. Ska man åka hit måste man planera sitt besök och bordsbokning är nödvändigt. Många som kommer stannar över natten för att få en helhetsupplevelse av Rö och Höga kusten. Att kustlandskapet lockar allt fler är något David Fahlén märkt av mer och mer.

Många som växte upp här och flyttade börjar komma tillbaka. Och det finns gott om folk med entreprenörsanda i trakten. Ta exempelvis det lokala bryggeriet Härnö Gin som det går hur bra som helst för just nu. Eller mikrobryggeriet Hernö hantverksöl. Det känns som om det kommer att hända mycket spännande grejer här den närmsta framtiden, säger David Fahlén.

Trots att det mesta har gått bra har de även stött på motgångar.

Det har vart en fantastisk och intensiv resa, men det innebär också mycket slit från morgon till kväll. Och eftersom vi bor på Sågverket större delen av tiden har det varit svårt att skilja på arbete och fritid, säger David Fahlén.

Det råder ingen brist på visioner för Sågverkets framtid. Konstnärer såväl som danskompanier från Härnösand har gästat stället. Fick David Fahlén själv bestämma skulle de bygga en utescen för lokala kulturevenemang. De söker också efter leverantörer av lokalproducerade varor och tanken är att de ska ha fler egna djur.

I nuläget har vi egna höns som värper våra frukostägg. Och vi har även får som betar längst strandkanten, säger David Fahlén.

Land.se skriver om Sågverket i Rö utanför Härnösand.

Läs också: Återbruk, delningsekonomi och lokalproducerat – haka på trenderna

David Fahléns tips till andra entreprenörer på landet:

  • Tro på din idé. Det måste kännas bra i magen.
  • Inspireras av andra, våga ta kontakt och lyssna på tips.
  • Bygg nätverk av användbara och spännande kontakter.
  • Förutom affärsplan och kalkyler, gör en moodboard med din vision och känslan du vill skapa. Nyttigt att återvända till då och då.
  • Våga skapa en tydlig profil och identitet.
  • Begränsa dina referenser. Lyssna inte på alla utan lita på dig själv.

Läs mer om företagande på landsbygden:

 

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen