Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 23 april

Hårdare regler för snöskotrar och fyrhjulingar

I dag är det i princip fritt fram att köra både snöskoter och fyrhjuling i naturen och på privat mark. Men nu ska regeringen se över om det går att begränsa körningen till skoterleder och särskilda områden.

 Den stora ökningen av snöskoteråkning har inneburit mer buller, störningar och skador på till exempel nyplanterad skog och åkermark. Nu vill regeringen skärpa reglerna.
Den stora ökningen av snöskoteråkning har inneburit mer buller, störningar och skador på till exempel nyplanterad skog och åkermark. Nu vill regeringen skärpa reglerna.

Under de senaste 40 åren har antalet terränggående fordon som snöskoter och fyrhjuling tiodubblats – från 30 000 till 300 000, enligt uppgifter från miljö- och energidepartementet. Det har även inneburit mer buller, störningar och skador på marken, till exempel nyplanterad skog och åkermark.

Läs också: Debatt: ”Explosion av skoteråkare förstör fjällvärlden”

Bättre tillsyn

Men lagstiftningen har inte förändrats på över 40 år. Nu har regeringen beslutat att utreda hur en effektiv tillsyn kan åstadkommas och vilka straff som kan bli aktuella vid otillåten terrängkörning.

− Det är på tiden att vi får en modern lagstiftning som gör terrängkörningen i Sverige hållbar. Vi behöver kunna tillgodose både människors behov av att köra terrängfordon och behovet av att förhindra skador på jord- och skogsbruksmark och natur, säger miljöminister Karolina Skog (MP) i ett pressmeddelande.

LRF är en av de organisationer som länge föreslagit en modernisering av terrängkörningslagen. Ida Nyberg, som är LRF:s expert i äganderätt och representant i Nationella Snöskoterrådet, är därför väldigt glad över att regeringen ska utreda lagen.

”Väldigt positivt”

– Terrängkörning har under lång tid skadat mark och grödor samt skapat oro och irritation hos LRF:s medlemmar. Det är därför väldigt positivt att regeringen uppmärksammat dessa problem och nu tillsätter en utredning för att lösa dem, säger hon.

Enligt LRF borde skoter- och fyrhjulskörning endast vara tillåten på utpekade leder, i utpekade friåkningsområden och på annan mark där markägaren uttryckligen gett sitt lov till körning.

Risk för protester

Landets snöskoteråkare ser dock inte fram emot strängare lagar. Jan Sund, generalsekreterare för Sveriges snöskoteråkares centralorganisation, SSCO, tror att en sådan förändring kommer att leda till starka protester.

– Då blir det inbördeskrig, säger han med ett skratt till SVT Jämtland.

Utredningen ska redovisa sitt förslag senast den 29 november 2019.

Läs också: 14-årige David samlar på Ockelboskotrar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen