Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 26 oktober

Trafikverket skärper kraven – nu mister hundratals byar sin snöröjning

En lång rad byar i Västerbottens och Norrbottens län riskerar att bli utan snöröjning i vinter. Vägbolag väljer bort att ploga enskilda vägar för att kunna hålla tiden och därmed slippa riskera vite.

 Plogbilar håller sig till de allmänna vägarna på många håll i vinter.
Plogbilar håller sig till de allmänna vägarna på många håll i vinter. FOTO: Mostphotos

Trafikverkets har skärpt sina krav på punktlighet för snöröjning. De plogbilar som kör på uppdrag av Trafikverket har utrustats med gps, vilket gör det lättare att kontrollera om de håller tiden. Om snöröjaren misslyckas med det utgår ett vite.

Läs också: Här finns Sveriges sämsta vägar (de flesta finns i norr)

Följden blir att entreprenörer säger upp avtalen med de små vägföreningarna, rapporterar Sveriges Radio. Tidigare har de plogat de enskilda vägarna i samband med att de plogat de allmänna i samma område.

Lättare bli försenad

– Eftersom de enskilda vägarna ofta är i sämre skick är risken större att man får problem, kanske kör fast, och blir försenad. Fem-tio minuters försening kan leda till ett vite på omkring 20 000, säger Olle Öberg, driftchef på Svevia, till Land.

Det är framför allt byar i Västerbottens och Norrbottens län som påverkas. Trafikverket räknar med att 400 vägföreningar i länen berörs. För uppemot 100 av dem kan det bli problem med att hitta en annan lösning.

– Hade det varit lättare att få tag i åkerier och bilar i området som kan hoppa in och ploga så hade vi lättare kunnat lösa det om tiden är knapp. Men i de här områdena är det svårt, säger Olle Öberg.

Läs också:Land reder ut: Rätt och fel om enskild väg

Svårt för bybor

Stefan Sundbom i Robertsfors i Västerbotten säger till Sveriges Radio:

– Det bor folk här som måste ta sig till sina jobb, de måste komma in och ut. Vi har en äldre dam som behöver hemtjänst tre gånger om dagen. Vad ska hon göra då? Det måste lösas.

Det blir mycket dyrare för vägföreningarna om de själva måste anlita plogbilar som måste köra tomma i flera mil för att ploga ett par kilometer, enligt Stefan Sundbom.

”Det är illa”

Ulrika Honauer, avdelningschef för vägsystem på Trafikverket, har ingen större förståelse för Svevias beslut:

– Det är illa. Vi kan bara konstatera att entreprenörerna klarat av det här i alla år, och när vi följer upp vad vi får för våra pengar mer strukturerat så går det tydligen inte längre, säger hon till Sveriges Radio.

Läs också: Allt fler snöröjare utsätts för hot

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen