Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 23 oktober

Landläsare till ministern: När kan vi börja pendla med tåget?

Sveriges infrastrukturminister har rutten klar för sig: Sverige ska hålla ihop med hjälp av en förbättrad infrastruktur. Men vi har en bra bit kvar, det visar inte minst de frågor som trillade in när Land bad läsarna att ställa ministern mot väggen. Här är några av dem.

 Infrastrukturminister Tomas Eneroth svarar på läsarnas frågor. Foto: Thomas Hjertén.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth svarar på läsarnas frågor. Foto: Thomas Hjertén.

Läs hela intervjun:”Lång resa kvar till lika möjligheter för alla”

Vägnätet

Är man i svensk politik det minsta intresserad av vägnätets beskaffenhet och totalt undermåliga skick i stora delar av Sveriges landsbygd?

/Åsa Dagh

Svar: – Absolut, självklart är det en väldigt viktig fråga. Det finmaskiga vägnätet och vägstandarden behöver förbättras. Inte minst bärigheten och stråken, så det kommer behöva göras stora investeringar.

Kollektivtrafiken

Är regeringen medveten om att det saknas kollektivtrafik i många mindre orter?

/Andreas Norvall

Svar: – Vi lägger nu ytterligare 167 miljoner kronor i budgeten på kollektivtrafik på landsbygden, det är en jättestor satsning. Jag väldigt väl medveten om vilka utmaningar som finns och politiken måste ta ansvar.Läs också: Här är orterna som drabbats värst av tågförseningar

Tågtrafiken

När kan vi börja lita på tågen och pendla till jobbet med dem?

/Ingvar Andersson

Svar: – Det har varit stora underinvesteringar i järnvägssystemet under lång tid. Nu gör vi en rekordstor satsning på järnvägsunderhåll, en 47-procentig ökning jämfört med föregående plan. Redan denna mandatperiod lägger vi årligen 1,24 miljarder extra på järnvägsunderhåll. Jag kommer att ha en tät dialog med järnvägsoperatörerna och Trafikverket och ställa tuffa krav, inte minst på information till resenärerna.

Satsningar på snabbtåg

Varför satsar man på snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, men inte till Norrland fast det är så stora avstånd?

/Eva Lena Olsson

Svar: – Det återstår att se, jag noterar att Trafikverket i sitt förslag gör en tydlig prioritering också på Norrbotniabanan. Nu ska jag inte uttala mig om enskilda objekt eftersom förslaget är ute på remiss. Men för mig är det otroligt viktigt att vi gör infrastruktursatsningar i hela landet. Läs också:”Lång resa till lika möjligheter” Läs hela intervjun med Tomas Eneroth

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen