Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 11 maj

Sluta överleverera - expertens 5 tips

Händer det att du ger kunden lite mer utan att de bett om det? Se upp så att du inte plötsligt jobbar dygnet runt. Så här når du balans.

FOTO: Istock

Att vara rädd om sina kunder är givetvis viktigt, inte minst som småföretagare. Men tänk på att all extra obetald tid du lägger ner för att göra kunden nöjd ger dig lägre timarvode.

Tar tid från annat

Det tar också tid från annat – som att sälja eller ta andra uppdrag. Eller så tvingas du jobba nätter och helger.

– Och du kanske finslipar sådant som kunden inte ens bryr sig om. Det finns många olika idéer om vad som är perfekt, påpekar Oskar Henrikson, leg. psykolog.

Beröm kan leda fel

Det är lätt hänt att jobba extra av helt fel anledningar.

– Vi människor gör det vi belönas för, och det är klart att har du lagt två extra timmar på ett uppdrag så blir kunden nöjdare och du får mer beröm, säger Oskar.

– Men precis som socker kan belöna dig att äta fel, kan beröm driva dig till att bli en sorts företagare som du inte vill vara, forsätter han.

För att hitta rätt balans tipsar Oskar om att tänka igenom din vision och ditt mål med företaget.

Rangordna arbetet

Rangordna också hur viktigt arbete, fritid, hälsa, vänner och familj är för dig. Glöm inte att ta hänsyn till din budget.

– Vill du jobba 8 till 17 måndag till fredag och kunna prioritera vänner och familj kanske inte allting i företaget kan vara perfekt. Men är du en kämpande kulturarbetare kanske det viktigaste för dig inte är pengarna eller balans i livet, säger Oskar.

Läs också: 10 tecken på att du är en entreprenör

Psykologens råd – Så slutar du överleverera

1. Skilj på ”borde” och ”vill”

Var uppmärksam på vilka känslor som styr när du ger kunden det lilla extra. Är det en del av en uttänkt strategi eller bara att du tror att du borde?

2. Hitta ”good enough”

Var tydlig mot kunden vad som ska ingå, och bestäm för dig själv hur lång tid uppdraget får ta och hur det ser ut när det är bra nog. Öva på att hålla detta även om det känns obehagligt.

3. Be om feedback

Är du orolig att inte ha nöjda kunder så fråga kunden. Låt dem till exempel sätta betyg på dig och bestäm innan vilken nivå du är nöjd med.

Får du lägre behöver du kanske ringa kunden. Ligger du över kan du kanske dra ner ambitionsnivån eller höja priserna.

4. Var transparent

Att överleverera kan ibland vara bra, som i uppstartsfasen. Men berätta i så fall vad du bjuder på. Då behåller du värdet på tjänsten eller varorna.

Läs också: Alpackan – därför ökar den i Sverige

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 100:- /mån

Prenumerera på Land

  • Land är som en god granne: Glad, inbjudande, varm och kunnig.
  • Land är också landsbygdens unika lokala röst för hela landet
  • De uppskattade hemma-hos-reportagen och de spännande livsödena är en självklar del av tidningen.
Till toppen