Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 13 oktober

Staten om bortgrävda vägen: Han förstör för andra

Bo Nordebo tröttnade på fejden med försvaret och grävde bort vägen som går över hans mark. Fortifikationsverkets svar: Vägen är statens och Nordebos agerande är brottsligt.

 Markägaren Bo Nordebo och Fortifikationsverkets Håkan Tano är inte överens om en bit väg i Kalix.
Markägaren Bo Nordebo och Fortifikationsverkets Håkan Tano är inte överens om en bit väg i Kalix. FOTO: Privat, Johan Danielsson

Som Land tidigare rapporterat rasar det en strid över en 600 meter lång vägsträcka som leder till Lombens skjutfält i Kalix. Eller snarare det som var en väg. Markägare Bo Nordebo har nämligen grävt bort den.

Vill starta grustäkt

Att Försvaret vill använda vägen skulle göra det omöjligt för Bo Nordebo att starta täktverksamhet, skälet till att han köpte marken 2003.

Staten äger vägen

Håkan Tano, regionchef norr på Fortifikationsverket, säger att vägen tillhör dem, eftersom det var försvaret som på 70-talet asfalterade den.

– Nu har han då rivit bort all asfalt och grävt bort allt bärlager. Vi anser att det är vår asfalt och vårt bärlager. Det är staten som äger själva vägen, även om han äger marken. Därför kommer vi att göra en polisanmälan för jag anser att det här är egenmäktigt förfarande, säger Håkan Tano.

Problem för markägare

Att vägen nu är borta ställer till det inte bara för försvaret utan även för andra fastighetsägare som använder vägen, påpekar Håkan Tano.

– De andra markägarna längs vägen ringer till mig och är oroade för att de inte kan utöva sin näringsverksamhet. De kan inte hämta timmer. Det är även där, på vägen som nu är borta, som ambulanstransporterna går om det skulle bli olyckor, säger Håkan Tano.

Läs också:Efter tre års kamp – Joakim får ta bort sin mur

Inget avtal

Fortifikationsverket har avtal med de andra markägarna om att få använda vägen, men inte Bo Nordebo. Hans sträckning ägdes nämligen av staten när vägen byggdes och när den på 70-talet såldes vidare till en privatperson skrevs aldrig något avtal.

Inget täkttillstånd

Enligt Lantmäteriet spelar inte det faktum att vägen använts länge av försvaret och andra någon roll för hur den får brukas i framtiden. Samtidigt slår de fast att eftersom Bo Nordebo inte ansökt om täkttillstånd kan heller ingen stor hänsyn tas till det argumentet.

– Jag har sagt till dem att jag nu ska söka tillstånd, jag väntade ut en annan markägare i närheten som ansökt och fått. Då kommer jag också att få det, för lagen stipulerar att har en fått ska fler få, för att främja konkurrens, säger Bo Nordebo.

Läs också: Curts minikraftverk har brukats i generationer – domstolens beslut kan göra honom strömlös

Kompromiss

Enligt Lantmäteriets bedömning är det dock osannolikt att ett täkttillstånd beviljas, med tanke på markens naturvärde. Deras slutsats blev att försvaret bör få använda vägen, men ersätta markägarna. I Bo Nordebos fall med knappt 65 000 kronor.

Håkan Tano säger att ett tillstånd skulle sätta frågan i ett annat läge.

– Vår kompromiss har varit att vi kan diskutera att flytta vägen när han får täkttillstånd, säger Håkan Tano.

Läs också: Efter länsstyrelsens beslut – nu är fäboden hotad

”De är kostigar”

Bo Nordebo berättar att han har gjort i ordning två andra vägar åt försvaret. Men Håkan Tano säger att två av dem är kostigar som inte går att använda till annat än terrängfordon, och att en tredje innebär tre mils omväg.

– Ambulanssjukvården i Sverige har inga terrängfordon. Och tänk dig tre mil extra om det har hänt en allvarlig olycka. Inga av dem håller heller för tunga fordon.

”Går att köra”

Det ifrågasätter dock Bo Nordebo.

– Det går att köra vanlig personbil där, så jag förstår inte varför ambulansen inte kan köra där, säger han.

Enligt Bo Nordebo får försvaret bygga en ny väg på hans mark. Men enligt Lantmäteriet skulle den störa två andra markägare och uppskattningsvis kosta minst 3 500 000 kronor.

– Om vi ens får det ur miljöhänseende så är det stora belopp vi pratar om och det är vår skyldighet att ta hand om skattebetalarnas pengar, säger Håkan Tano.

Att återställa det förstörda vägavsnittet beräknas kosta omkring två miljoner.

Kan fakturera

En polisanmälan skrämmer inte Bo Nordebo.

– Har Håkan Tano polisanmält mig så blir det bara bra för om han påstår att han äger vägen kan jag fakturera honom för jobbet att riva den, säger Bo Nordebo.

Läs också: I fejd med försvaret – då grävde han bort hela vägen

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen