Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 23 augusti

Ta en tur på Sveriges längsta dressinjärnväg

Tågen längs Haparandabanan har slutat rulla förbi Vitvattnet.

I dag är det ändå liv runt det gamla stationshuset.

Där kan man nu ge sig ut på Sveriges längsta dressinjärnväg.

 Det är i dag liv och rörelse igen runt stationshuset i Vitvattnet.
Bild 1/4 Det är i dag liv och rörelse igen runt stationshuset i Vitvattnet. FOTO: Joakim Nordlund
 Familjen Beijer från Uppsala har ett sommarställe bara en bit från Vitvattnet. De kan i dag trampa på Sverige längsta dressinjärnväg.
Bild 2/4 Familjen Beijer från Uppsala har ett sommarställe bara en bit från Vitvattnet. De kan i dag trampa på Sverige längsta dressinjärnväg. FOTO: Joakim Nordlund
 När den gamla Haparandabanan lades ned fick Ann-Charlotte Lundkvist idén att starta uthyrning av dressiner. Nu har hon låtit tillverka hela tolv nya dressiner som man kan hyra vid Vitvattnets järnvägsstation.
Bild 3/4 När den gamla Haparandabanan lades ned fick Ann-Charlotte Lundkvist idén att starta uthyrning av dressiner. Nu har hon låtit tillverka hela tolv nya dressiner som man kan hyra vid Vitvattnets järnvägsstation. FOTO: Joakim Nordlund
 Det är i dag åter liv runt tågstationen i Vitvattnet.
Bild 4/4 Det är i dag åter liv runt tågstationen i Vitvattnet. FOTO: Joakim Nordlund

Solen lyser på det röda stationshuset i Vitvattnet och några gröna dressiner står parkerade på rälsen utanför. Kristina Beijer från Uppsala studerar den gamla växelstationen som inte längre används. I armarna håller hon ettåriga dottern Elodie som bär en fin liten hatt som skydd för solen.

Snart väntas en cykeltur i det fina vädret. Men inte vilken cykeltur som helst utan den här kommer att göras på räls.

– Vi har varit här tidigare och åkt. Vi har ju vårt sommarställe bara en bit härifrån och tycker att det här är en härlig utflykt att göra med barnen, säger hon.

Nytillverkade järnvägscyklar att hyra

Maken Carl Beijer är i färd med att ställa i ordning en av järnvägscyklarna och snart är det bara att ta plats. Det enda som saknas är stinsen som vinkar av. De får istället nöja sig med en säkerhetsgenomgång, ett leende och ett lycka till från Ann-Charlotte Lundkvist. Det var hon som förverkligade sin vän Vigert Haapasaaris idé att börja hyra ut dressiner och nu har hon låtit tillverka hela tolv nya, gröna järnvägscyklar som människor kan få hyra.

Familjen Beijer ska bara åka en kortare tur men vill man åka en längre färd kan man styra kosan västerut mot Morjärv. Dit är det 30 kilometer.

– Vi tänkte åka till en tunnel några kilometer bort. Där är det nästan alltid renar som söker skydd för värmen. Det är en häftig upplevelse att passera flocken så nära, säger Kristina.

Vill man istället åka österut kan man cykla ända fram till finska gränsen och till stationen i Karungi. Därefter går järnvägen ända ned till Haparanda.

Banan drogs om – gav dressinmöjlighet

Möjligheten att cykla dressin öppnades för fyra år sedan när Haparandabanan i Norrbotten fick ny sträckning. Från byn Morjärv drogs banan om och den går i dag till Kalix och följer sedan kusten till Haparanda.

Då lämnades en 93 kilometer lång sträcka utan trafik men nu hörs åter det taktfasta dunket när järnhjul färdas längs rälsen.

– Man känner sig som ett tåg själv när man åker med en dressin. Det är en speciell upplevelse, säger Kristina Beijer.

Det luktar också gott från solvarm järnvägsslipers och för alla som någon gång har vistats på en gammaldags banvall är det en upplevelse på flera sätt.

– När man åker hinner man ju också se och uppleva så mycket. Det är dofter, växter och djur, säger Kristina.

Träningspass på samma gång

Hon och maken brukar turas om att sköta trampandet men innan det är dags att ge sig av hinner femåriga Marie med att gå balansgång på rälsen. Efter några hundra meter får alla kliva av för då måste man styra in dressinen vid en av växlarna. Sedan är det bara att trampa på i den takt man finner lämplig.

Det här kan också vara ett träningspass av den annorlunda sorten.

– Vill man så kan man få det att gå undan ordentligt. Nu när vi har barnen med tar vi ju det lugnt. Nu handlar det mer om att njuta och hinna uppleva allt runt omkring en, säger Kristina.

Och småtjejerna ser ut att trivas på den för dem märkliga gröna cykeln.

– Ja, de verkar ju gilla det här. Det är mycket därför som vi åker hit också, säger Carl Beijer.

Lyft ingår vid möte

När samtliga tolv dressiner i Vitvattnet är uthyrda finns ju risken att man möter någon längs spåret. Vid ett sådant möte måste en av de 70 kilo tunga dressinerna lyftas åt sidan för att sedan lyftas på igen.

– Är man två vuxna som vi är kan man alltid hjälpas åt. Det brukar annars också kunna lösa sig genom att den man möter ger en hjälpande hand. Men det går faktiskt rätt bra att lyfta av den på egen hand också, säger Carl Beijer.

Sveriges längsta järnväg utan trafik

Det här är Sveriges längsta befintliga järnväg som inte trafikeras av tåg. Vitvattnet ligger drygt två mil från Kalix och den nya järnvägstrafiken har också medfört att stationshuset i byn nu åter har fyllts med människor.

Där inne kan man sommartid köpa fika samtidigt som man kan ta del av lokala utställare som visar upp slöjd, fotografier och målningar.

När trafiken lades ned i slutet av 2011 fanns dock planer på att riva upp rälsen längs sträckan.

– Det finns i dag en intresseförening som verkar för att bevara gamla Haparandabanan. Samtidigt vet vi inte hur det blir i framtiden men vi kämpar för att den ska få vara kvar, berättar Ann-Charlotte Lundkvist.

Läs också: Här kan du cykla dressin i Sverige – från norr till söder

FAKTA

Gamla Haparandabanan

Sträckning: Morjärv-Karungi-Haparanda

Längd: 93 km

Antal dressiner: 12 stycken som alla är nytillverkade.

Plats: Man utgår från Vitvattnet som ligger drygt två mil norr om Kalix.

Riktningar: Till Morjärv i väst är det 30 km. Väljer man att cykla österut har man 63 kilometer järnväg framför sig.

Stationer längs vägen: Morjärv, Vitvattnet, Bodträsk, Lappträsk, Kärrbäck, Karungi och Haparanda.

Turförslag: Allt från korta dagsturer på några kilometer till långturer fram till tornedalen.

Boende längs vägen: Man kan bo i stuga i Morjärv. Det finns även stugor i Morjärv och vid Kukkolaforsen. Annars kan man tälta i princip var som helst längs sträckan.

Öppet: Maj-oktober.

Övrigt: Med sina 93 kilometer är det här Sveriges längsta dressinjärnväg.

Hemsida: www.riipibo.se

Facebook: RiipiBo

Haparandabanans spännande historia

* Gamla Haparandabanan byggdes i början av 1900-talet och den gick mellan Boden och Haparanda. 1913 nådde den Karungi i Tornedalen.

* Under första världskriget blev Karungi en mycket viktig plats. Europa delades då upp i öst och väst och enda luckan i barriären fanns i lilla Karungi.

* Varor, post och persontransporter från öst till väst gick den här vägen. Den lilla orten var plötsligt i händelsernas centrum.

* De kom dit med tåg. Sedan gick upp till 2000 hästar i skytteltrafik mellan Karungi och Haparanda.

* Ett provisoriskt samhälle med tull, post, affärer och hotell byggdes upp. Krigsfångar utväxlades och över 500 flyktingar passerade här dagligen.

* Postkontoret blev Europas största. Upp till 13 000 kilo post sorterades och skickades vidare dagligen.

* Genom transporterna, lokalhyrorna, smugglingen och förnödenheterna skapades på kort tid stora förmögenheter. Karungi jämfördes med guldruschens Klondyke.

* Uppståndelsen upphörde lika snabbt som den kommit. 1915 nådde järnvägen fram till Haparanda och aktiviteten flyttades dit.

* I dag är Karungi en fin liten by som man bland annat kan nå när man cyklar dressin efter den sedan fyra år nedlagda gamla Haparandabanan.

* Efter den ryska revolutionen 1917 färdades också Lenin den här vägen när han återvände till Ryssland.

Källa: www.handelshistoria.se och författaren och historikern Edward Blom.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Så här läser du vidare!

Skapa ett gratis-konto och logga in!

Klicka här för att registrera
konto och logga in.
Har du redan registrerat konto?
Till toppen