Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Landkoll 26 maj

Vilket superinitiativ! Somaliska brobyggare hjälper eleverna lyckas

Briljant och samtidigt helt självklart. Så beskrivs projektet på Bredsands skolan i Sundsvall som fått motivationen bland elever, pedagoger och föräldrar att skjuta i taket – precis som skolresultaten.

FOTO: Johan Karlsson

På Bredsands skola i Sundsvall kommer runt 60 av de 250 barnen ursprungligen från Somalia, och med områdets förskolor är siffran 80. Tidigare har de halkat efter i skolan, men nu har de två brobyggarna Abdi Moalin och Kaltun Alibashi fått det att vända.

– Vi behövde någon som förstår svenska och det svenska skolsystemet men också somaliska och har en fot kvar i det somaliska samhället, som kan bli en brygga mellan föräldrar och skolan, säger vicerektor Johan Karlsson.

Kastat sig om halsen

Idén föddes genom att sätta sig in i de nyanlända familjernas situation.

– Hade jag kommit till Somalia med mina barn, fått information på somaliska som jag inte förstod, och så hade jag plötsligt hört någon som pratade svenska på deras skola då hade jag kastat mig om halsen på människan, säger Johan Karlsson.

Bredsand skolans brobyggare Abdi Moalin och Kaltun Alibashi, samt vicerektor Johan Karlsson.
Bredsand skolans brobyggare Abdi Moalin och Kaltun Alibashi, samt vicerektor Johan Karlsson.

Bygger föräldrarelationer

Brobyggarna är ute i klasserna från förskola och uppåt och finns nåbara för föräldrarna på telefon. Dessutom är de med på läxhjälp en gång i veckan. Då är föräldrar också välkomna och får information från pedagogerna om hur de kan stötta barnen.

– Föräldrarna är en nyckelfaktor för barnens skolgång. Brobyggarnas huvuduppgift är att bygga en relation med föräldrarna och på så sätt hjälpa pedagoger och föräldrar få en bättre relation vilket ger barnen bättre möjligheter i skolan.

Ett enormt go

Projektet har hjälpt de somaliska föräldrarna att bli mer aktiva i sina barn skolgång.

– Det är inte så att de inte brytt sig innan, men många av dem har själva aldrig gått i skolan och nu när det förstår hur de kan göra för att hjälpa barnen så ligger de verkligen i. Det blir det ett enormt go. Det gör barnen stolta och så blir det ringar på vattnet och motivationen sticker ju i taket bland både lärare och elever. Det är fantastiskt bra!

Redan gett resultat

Projektet har pågått ett år och det märks en tydlig förändring när det gäller skolresultat.

– I årskurs ett har de somaliska barnen tidigare år tappat väldigt mycket jämfört med svenska barn. Men i år ligger de precis lika bra till.

Färre kulturkrockar

Eventuella konflikter på skolan är enklare att lösa med hjälp av brobyggarna som kan involvera föräldrarna. Även kulturkrockar blir lättare att komma runt. Tidigare har till exempel många somaliska föräldrar inte låtit barnen följa med på friluftsdag och klassresa.

– Vi trodde förut att det var av religiösa skäl men med hjälp av brobyggarna förstod vi att föräldrarna är rädda att släppa iväg sina barn eftersom de kommer från land där det varit oroligheter. De är inte vana att vara ifrån dem. Nu får föräldrarna följa med om de vill och då säger de ja till den här typen av resor och utflykter.

Hoppas fortsätta

Projektet är på tre år och finansieras med pengar från Sundsvalls kommuns sociala investeringsfond. Och Johan Karlsson hoppas att det kan fortlöpa i framtiden.

– Ja absolut, efter vad det gett efter bara ett år vore det fullständigt galet att ta bort det. Vi hoppas på en fortsatt extrasatsning eftersom det ger så goda resultat, om behovet kvarstår.

– Föräldrarna är jättenöjda och pedagoger och barn är helt lyriska. Barnen skriver fantastiskt fina saker i sina utvärderingar. I all sin enkelhet så är det här jättebra. Det är briljant men samtidigt så självklart!

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen