Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Mat & dryck 8 februari

Svenska råvaror i februari

Du som äter frukt och grönt i säsong gör flera vinster. Din hälsa, din plånbok och miljön kommer att tacka dig. Detta ska du välja att äta i februari.

 Rödbetor, brysselkål och äpplen. Svenska råvaror du kan äta i vinter.
Rödbetor, brysselkål och äpplen. Svenska råvaror du kan äta i vinter. FOTO: Istock

Den finns massor av fina svenska grönsaker, rotfrukter och frukter att njuta av i februari. Här är ett härligt urval:

1. Brysselkål

Förutom att den är god och mättande så är brysselkålen sprängfylld med nyttigheter som stärker immunförsvaret. Prova att steka brysselkålen med rostade hasselnötter och ät med en klick majonnäs till. Supergott!

Läs också: Laga gott och enkelt med brysselkål

2. Endive

Det spolformade salladshuvudet har en något besk smak. Lägg lite ädelost och ceme fraiche på ett blad, toppa med valnötter och ringla honung över. Lägg sedan bladen på ett fint fat och servera som förrätt. Mums!

3. Grönkål

God i salladen, härlig att koka soppa på eller göra spröda grönkålschips av. Dra bort de krulliga kålbladen från stjälkarna, lägg dem på en tallrik och ringla lite olja över. Salta och mikra på full effekt tills bladen är krispiga. Gott och nyttigt.

Läs också: Vanlig grönkål dämpar farlig inflammation i kroppen!

4. Jordärtskocka

Näringsrika små knölar som har en fint nötig och lite smörig smak. När du har skalat dem mörknar de snabbt. Lägg dem i vatten så håller de sig fina.

5. Kålrot

En klassisk rotsak med en sötaktig smak och som är proppfull med C-vitaminer. Prova att riva den till råkost eller tärna och dryga ut köttfärssåsen med. Och så klart – gör ett riktigt härligt rotmos.

Läs också: Stoppa förkylningen med kålrot

6. Lök

Gul och röd lök är alltid bra att ha hemma i kylen. Förutom att de kryllar av nyttigheter så ingår de i många vanliga rätter. Och ju mer du har i ju nyttigare och godare blir exempelvis köttfärssåsen eller pytten.

Läs också: Friterade lökringar – frasig middagsfest

7. Morötter

Riv i massor och ät som de är eller ännu bättre så här års med apelsin eller citron som tar fram morötternas naturliga smak.

Läs också: Supergoda mjölksyrade morötter – så lätt gör du dem

8. Palsternacka

Härlig smaksättare i soppor och grytor med sin söta och lite kryddiga smak.

10. Rödbeta

Rödbetan har snabbt gått från lite småtråkig och kärv till spännande och supertrendig hälsokost. Rödbetan sänker blodtrycket, är bra för magen och öka sexlusten. God är den också. Till chèvre och i juicer bland annat.

Läs också: Rödbetsjuice kan komma att ersätta mediciner!

12. Vinterpotatis

Mättande, mineralrik, B-vitaminrik och matar snälla bakterier i magen. Ja, nyttig är den helt klart. Och otroligt god, användbar och billig.

Läs också: Hälsoboosta potatisen: 3 enkla metoder

13. Vitkål

En härlig fiberbomb som är god i sallader. Ännu nyttigare blir den om du mjölksyrar den.

Läs också: Sår gör du surkål – gott och nyttigt

14. Äpplen

Svenska äpplen året om. Nya lagringsmetoder gör det faktiskt möjligt. Sorterna Elise, Frida och Rubinstar brukar finnas i fruktdiskarna så här års.

Läs också: Äppelkaka med ingefära, choklad och citronglasyr

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen