Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
mat 16 maj

9 livsmedel som du alltid bör ha hemma

Säkra upp kylskåp och skafferi med matvaror som har många användningsområden. Här är nio livsmedel som fixar frukost, lunch och middag i ett nafs.

Bild 1/3
Bild 2/3
Bild 3/3

1. Ägg

land_artikel_agg

Med hjälp av ägg kan man trolla fram det mesta. Du kan koka, steka eller tillaga dem i ugn. Vad sägs till exempel om äggröra, omelett, äggsallad, pannkaka eller cupcakes? Om du dessutom förvarar dem i kylskåp istället för rumstemperatur håller de upp till tre månader, vilket är betydligt längre än de 28 dagar som anges på förpackningen.

2. Lök

lok

Lök är både gott och nyttigt och helt klart en av kökets bästa ingredienser. Gul lök, rödlök, vitlök och schalottenlök kan ge smak till den enklaste av måltider. En bonus är förstås att de innehåller massor av proteiner, fibrer, krom och C-vitamin.

3. Smör

smor

Smör är en bra bas vid matlagning, antingen att steka i, ha som pålägg på brödet eller använda som ingrediens i olika maträtter. Tänk på att det ska vara riktigt smör, och inte margarin. >> Så kärnar du ditt eget smör

4. Tomatpuré

Koncentratet fungerar som en utmärkt till exempelvis pastarätter och köttfärsås. Ett plus är att det innehåller stora mängder antioxidanter som stärker immunförsvaret. Kom ihåg att purén gradvis förlorar sina näringsämnen när du öppnar förpackningen.

5. Nötter

notter

Nötter är ett bra och nyttigt alternativ när sötsuget sätter in, men fungerar också bra som topping på müslin eller efterrätten. Köp helst naturella nötter, som inte är rostade och täckta med ett krispigt skal. Eftersom nötter är energirika är det bra om du se över mängden nötter som du äter vid ett och samma tillfälle.

6. Havregryn

Land.se tipsar om hur du kan göra ditt eget hemmaspa.

Havre är ett spannmål med många bra egenskaper, och havregryn är dessutom 100 procent fullkorn. Det kan också användas som kolesterolsänkare eller proteinkälla. Havregrynsgröt går supersnabbt att laga till frukost eller lunch, men addera gärna lite nötter och ett kokt ägg så att du får i dig tillräckligt med energi.

7. Pasta

fullkronspasta-2

Fyll skafferiet till bredden med fullkornspasta – det fungerar utmärkt både vid snabba middagar och lyxmåltider. Ät till exempel tillsammans med pesto, korv och köttbullar eller laga en smaskig kräftstjärtspasta eller carbonara. Möjligheterna är oändliga!

8. Potatis

Land.se skriver om grönsaker som du kanske lagrar fel.

Potatis har varit basfödan under många år för oss i Sverige – och med all rätt. Inte bara för att den går utmärkt att odla i vårt skandinaviska klimat, innehåller lite fett och är rik på järn, kalcium och proteiner utan också för att den kan tillagas och ätas i en rad olika former.

Trots att potatis innehåller betydligt lägre halter c-vitamin än exempelvis nypon och röd paprika är det en viktig källa till vitaminen, eftersom den intas i högre omfattning.

9. Ost

Land.se berättar vilka livsmedel du kan frysa in.

Tänk dig lyckan när du öppnar kylskåpet och inser att du har ost hemma. Hur många maträtter blir inte godare med lite riven ost ovanpå? Det är också ett gott pålägg på mackan. Om du inte konsumerar så mycket ost går det bra att förvara hårdosten i frysen, för längre hållbarhet.

Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Vilka matvaror ser du till att alltid ha hemma?

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen