Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
dryck 17 januari

Dugges bryggeri går på export och ökar rejält

Svensk öl blir mer och mer attraktiv utomlands. Det gör att västkustbryggeriet Dugges vågar satsa rejält och ser till att fler får testa den svenska ölen.

FOTO: Malin Lissveds

Göteborgsbryggeriet Dugges har varit ett av svenska öldrickares favoritbryggeri under många år. Bryggeriet har en produktion som både innehåller klassiska stilar och mer experimentella varianter och blandningen verkar vara gynnsam eftersom fler och fler öldrickare väljer Dugges öl – både i Sverige och utomlands.

– Så är det! Vi har under hela 2016, parallellt med produktionen, planerat för en utbyggnad av bryggeriet och då främst lagringstankskapaciteten. Den nya kapaciteten kommer att bli runt 1,6 miljoner liter per år, en fördubbling mot vad vi bryggde 2016. Men vi kommer att skynda långsamt. Realistiskt är att vi producerar så mycket först om några år, säger Tomas Halberstad på Dugges.

Vad är det som gör att det går så bra?

– Det är flera saker. Dels har vi ju drivit bryggeri ett tag. Vi är inne på vårt tolfte år. Kontinuitet ger bra förutsättningar. Sen har vi haft ett otroligt fokus på kvalitetssäkring och skaparglädje. Gör man bra och nya, spännande grejer så är det vår erfarenhet att de som dricker öl märker detta. Nyfikenheten leder till att öldrickaren provar våra öl och det ger oss möjlighet att brygga mer. 

Säljer ni mer till krogen eller är det mer export? Eller har kunderna på Systembolaget valt er i större utsträckning?

– Ökningen ligger faktiskt i alla kategorier. Framåt ser vi nog att det är på exportsidan vi kommer att öka mest, vi exporterar mycket till USA och sedan kommer Kina och Storbritannien. Vi har utökat exporten till ytterligare 10 länder under 2016, berättar Halberstad.

Vad var de största framgångarna under 2016?

– De fortsatta framgångarna för våra syrliga öl med Tropic Thunder i spetsen är det som sticker ut. Men, det känns som om hela året var fullt av små segrar. Att fortsätta med arbetet att göra Dugges Bryggeri till en arbetsplats som de anställda verkligen älskar är ju en grej vi tar mycket stolthet i. 

Vilka öl är det som säljer mest?

– Det är vår trotjänare High Five – IPA, All The Way – SIPA och den nya favoriten Tropic Thunder – Sour Fruit Ale. Detta är ju faktiskt också en anledning till att vi kan öka produktionen; att våra sorter som vi bryggt en längre tid fortsätter att sälja lika bra trots att vi hela tiden introducerar nytt. 

Vad ser du för utveckling hos öldrickarna i Sverige?

– Vad gäller öldrickaren i stort så ser jag ingen jätteutveckling framåt. Det kommer vara ljus lager som dominerar. Men, om vi tittar på hantverksöl – eller vad vi nu skall kalla det – så tycker jag att vi under 2015 och 2016 sett tendenser på att inte bara vilja ha hantverksöl utan nationell, eller rent av lokal, producerad sådan. Detta tror jag kommer att växa. Något som lägger ett stort ansvar på lokala producenter att producera öl av hög kvalitet. Detta för att inte branschen skall lägga krokben på sig själv. 

Om du fick ändra på någonting i öl-Sverige idag, vad skulle det vara?

– Givetvis finns det enskilda saker man skulle vilja ändra på men en förändring är inte alltid en förbättring och det är svårt att sia om de långsiktiga konsekvenserna av en sådan förändring. Det är det tråkiga svaret. Det roliga svaret är väl att vi inte skulle vilja ändra någonting, snarare påskynda den förändring och utveckling gällande kombinationen av öl och mat som vi sett de senaste åren. Det är otroligt roligt att se alla barer och krogar med fokus på upplevelsen av öl ihop med mat växa fram! 

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen