Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
mat 24 februari 2016

Eko, vego, flexi: 7 hetaste mattrenderna

Vego, kött eller mitt emellan? Här är årets 7 hetaste mattrender.

Bild 1/5
Bild 2/5
Bild 3/5
Bild 4/5
Bild 5/5

Hälsa och hållbarhet styr allt mer våra val i matbutiken och på restauranger, enligt PR-byrån Prats senaste trendspaning. Här har vi vaskat fram de allra största mattrenderna just nu.

1. Vego och flexi

Vego-jpg

Mer än var tredje svensk äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Det visar en undersökning som TNS-Sifo gjorde på uppdrag av Axfood förra året.

Samma undersökning visar att mer än var femte svensk planerar att äta mindre kött 2016.

Flexitarianerna, de som mixar kött och vegetariskt, ökar alltså stadigt och handeln hakar på trenden. Korvar med mindre kött och mer grönsaker och vegetariska färdigrätter blir allt vanligare i kyl- och frysdiskarna. Även utbudet av nya veganska produkter ökar rekordsnabbt.

– Vegotrenden är här för att stanna, tror Gabriella Finnborg, trendspanare på Prat.

Helena Jonsson, förbundsordförande LRF, tycker att trenden är bra ur ett hälsoperspektiv.

– Även om det är trendigt med vego just nu så är det ändå så att de flesta konsumenter fortsätter att äta kött även om man äter mer frukt och grönt. Vi på LRF hoppas att man som frukt- och grönsakskonsument är lika noga med ursprunget som köttkonsumenterna är och väljer så mycket närproducerat från Sverige som möjligt, säger Helena Jonsson.

2. Hälsa och välmående

Land.se skriver om nyttiga kryddor.
Gurkmeja är det nya hälsomiraklet.

Vi hungrar efter kunskap om mat, ställer höga krav och vill äta mer individanpassad specialkost. Nya dieter avlöser varandra. Allt från att äta efter blodgrupp och att äta som på stenåldern.

Intresset för läkande kryddor och läkeväxter ökar också stadigt. Gammal kunskap om läkeväxter från förr dammas av och blir trendig.

Clean Eating är en annan växande trend. Den går ut på att äta ren mat utan tillsatser.

3. Ansvar, hållbart och eko i hela landet

Allt fler vill bidra till en mer hållbar och bättre värld. Detta avspeglas också i vad vi äter.

Närproducerat, småskaligt, genuint och ekologiskt är helt rätt i tiden.

Enligt Sven Skarlöv, inköpschef på Hemköp, ökade försäljningen av ekologiska produkter med 39 procent förra året. Och försäljningstakten fortsätter att öka.

– Redan i januari i år var ökningen 10 procent. Och det är lika över hela landet. Vi ser samma ökning i Hedemora i Dalarna som på Södermalm i Stockholm, säger Sven Skarlöv.

Enigt handeln är efterfrågan på ekologiska svenska jordbruksprodukter betydligt större än tillgången.

Så här kommenterar Helena Jonsson, förbundsordförande LRF:

– Sverige har en mycket hög andel ekologisk produktion, särskilt inom vissa segment. Den försäljningsökning vi har sett de senaste åren har varit rekordstor och eko-produktionen har svarat upp mot den när det gäller mjölk, kött och ägg. Inom andra områden har ekoproduktionen inte ökat i samma takt. Vi arbetar för att fler bönder ska ta del av denna marknadsmöjlighet. För att man som producent ska våga göra det krävs långsiktighet och lönsamhet.

4. Drick maten

chaga-jpg

Bråttom har vi och snabbt ska det gå. Då är det enkelt att dricka maten. Buljong istället för kaffe latte, hälsosmoothies, smaksatta drycker med protein, energi och vitaminer är några exempel. Nyligen lanserades meditation på flaska av det nya svenska företaget Moa.

Andra drycker på modet är kambucha, guldmjölk (gurkmeja och vatten) och te av trädsvampen chaga.

6. Social eating

tillsammans-jpg

Längtan efter att äta, umgås och njuta av maten tillsammans har resulterat i en ny affärsidé. Här bjuder människor in okända personer på middag hemma och tar betalt för det. I Sverige startade nyligen  Midddaghosmig.se, en tydlig mottrend till fastfood och mat i farten.

7. Eatdentitet

”Säg mig vad du äter så ska jag säga vem du är”. Ett citat som är mer aktuellt än någonsin, enligt matskribenten och kocken Jens Linder. Mat är inte bara mat. Det jag äter har också blivit en markör som visar vem jag är. Om jag är en medveten konsument som tar ansvar för hälsa och miljö, till exempel, vill jag också visa det på sociala medier.

2 spännande bubblare

1. Insekter

10086282-katydid

Proteinrika och klimatsmarta insekter anses vara framtidens mat. Syrsor malda till mjöl går alldeles utmärkt att till exempel baka kladdkaka av. Hur det smakar? Som vilken kladdkaka som helst. Var mjölet finns? Nystartade företaget Qvicket säljer syrsmjöl.

5. Alger

simris-jpg

Alger är proppfulla med nyttigheter. Det har bland annat Skåneföretaget Simris tagit fasta på. De odlar alger som de bland annat tillverkar te, mjöl och spirulina av.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen