Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
mat 24 augusti 2016

Näringsmaxa! 12 grönsaker du ska äta just nu för att få mest energi

Det växande utbudet i våra frukt- och grönsaksdiskar gör det allt svårare att se vad som faktiskt är i säsong just nu. Men fördelarna med att hålla koll på månadens skörd är flera. Detta ska du äta i augusti och september!

Bild 1/4
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Färska kryddor, sockerärter och hallon till jul. Vi har vant oss vid att kunna köpa i princip vad som helst, när som helst på året. De flesta av våra grönsaker gör med sina vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter mycket gott för hälsan. Men genom att äta nyskördade grönsaker i säsong ser du till att få i dig maximalt med energi och näring.

Smakar bättre

Om du får äta en grönsak som naturligt fått mogna klart på kvisten blir också smakupplevelsen betydligt högre. Och om du dessutom väljer svenskproducerad mat kan du ofta räkna med att maten håller sig fräsch lite längre – då den inte redan behövt fraktas långväga på sätt som dessutom påverkar miljön negativt.

Håller längre

Om grönsaken klarar att lagras lite längre i ditt kylskåp minimerar du även risken att du inte hunnit äta den i tid och du minskar ditt eget matsvinn.

Kostar mindre

Sist men inte minst, säsongsmat är ofta en lättnad för plånboken eftersom priset naturligt blir lägre när tillgången på en vara är hög.

Några av våra många fantastiska grönsaker som är i säsong just nu:

Blomkål

blomkal

Nu är det blomkålstider! Från att ha varit en bland de tråkigare i klassen har blomkålen har ett uppsving. Under 2015 utsågs den till årets hetaste grönsak av bilddelningssajten Pinterest. Populariteten har vuxit med tidsenliga recept som ugnsrostad eller smörstekt blomkål eller blomkålsris (blomkål som rivs på järn och läggs ner hastigt i kokande vatten).

Annars smakar ju nykokt, färsk blomkål helt gudomligt! Förutom C-vitamin och kalium innehåller blomkålen ämnen som anses kontrollera åldringsprocessen i kroppen. Är du ute efter nyttoeffekten – ät blomkålen rå!

Broccoli

broccoli

Att broccoli är nyttigt har väl inte undgått någon. Det är nu är den färsk! Broccolin är fiberrik och innehåller massor med antioxidanter, vilket skyddar mot fria radikaler och motverkar inflammation. Förutom i pajer och soppor kan du stek dem ihop med chili och vitlök – ljuvligt!

Fänkål

fankal

Denna härliga lakritsdoftande växt är fantastiskt användbar! Bladen och stjälken kommer till sin rätt i fisksoppa, gratinerade i ugn eller i sallad. Har du odlat den själv kan du torka fröna från blomman och använda exempelvis i brödbak.

Kronärtskocka

kronartskocka

Med bara smör och salt blir den färska, nykokta kronärtskockan en ljuvlig förrätt! Dessutom kan du enkelt laga fina röror och soppor på kronärtskocka. Eller varför inte lägga på en hemlagad lyxpizza? Kronärtskockan innehåller urindrivande ämnen och anses kunna stärka levern.

Mangold

mangold

Denna vackra säsongsgrönsak används på samma sätt som spenat – eller fräs den snabbt med exempelvis olja och vitlök. Mangold är en av flera bladgrönsaker som noterats innehålla en ovanlig sockermolekyl, sulfoquinovose, ett särskilt ”supersocker” vilket hindrar sämre bakterier från att kolonisera tarmen.

Dessutom innehåller mangold gott om lutein vilket är bra för dina ögon. Faktum är att i Livsmedelsverkets lista över våra mest näringsrika grönsaker ligger just gröna blad – som mangold, spenat, machésallat och nässlor – i absoluta toppen.

Purjolök

purjolok

Den milda smaken från purjolök gör den enormt användbar. En överraskande god rätt är buljongkokt purjolök med smör och vallmofrön!

Värt att veta är att purjolöken innehåller gott om B-vitaminet folat, som behövs för att bilda nya celler som bygger upp kroppen – nyttigt för gravida och kvinnor som vill skaffa barn.

Rotselleri

rotselleri

Något av en doldis i grönsaksdisken. Men egentligen själva grunden till en mustig soppa eller buljong. Men också förvånansvärt god som alternativ till potatis – som en variant av pommes frites eller ugnsbakad – bara som den är! Roten är rik på kalium vilket kan ha hälsosamma effekter på högt blodtryck.

Rödbeta

rodbetor

Färska rödbetor smakar himmelskt – i sallad med getost, ugnsstekta i olja eller i en borsjtj. Variationen för rödbetor är egentligen oändlig! Rödbetan innehåller massor av nyttigheter som anses kunna sänka blodtrycket, hjälpa mot förstoppning och minska sötsuget. Dessutom kan du ju använda den fina blasten – som innehåller både betakaroten, kalcium och järn. Men ät måttligt, då blasten innehåller nitrat vilket kan var starkt för magen.

Sockerärter

sockerartor

Sockerärter går att köpa i princip året om. Men det är i augusti-september du kan köpa de svenska. Med sin saftiga och söta smak piffar de upp vilken måltid som helst – antigen råa eller lätt kokta.

Tomat

Land.se skriver om tomatsås

En av våra mest älskade grönsaker smakar himmelsk så här års. Förutom vitaminer innehåller tomater gott om antioxidanten lykopen som stärker ditt immunförsvar. Välj svenska tomater – och gärna de allra rödaste sorterna då de anses innehålla mer lykopen. Undvik helst att kyla tomaterna – då tappar de i smak, utan ät dem rumstempererade. Eller tillaga dem eftersom lykopenet då blir enklare för kroppen att uppta.

Vitkål

vitkal

Kål är supermat! Dessutom är det väldigt gott – i exempelvis pizzasallad, cole slaw eller goda vårrullar. De innehåller gott om C-vitaminer och mineraler. Vitkål anses vara bra för bakteriefloran i tarmarna då den innehåller mycket nyttobakterier – probiotika. Dessutom har studier visat att vitkål – liksom broccoli, krasse och brysselkål – innehåller höga halter av isothiocyanater som i olika studier anses ha en skyddande effekt mot olika cancersjukdomar.

Zucchini

Land.se skriver om zucchini

Den gurkliknande zucchinin – som är den italienska benämningen på samma gröda som amerikanarna kallar för squash – kan man egentligen aldrig få nog av, eftersom den har så många användningsområden.

Den tillhör samma familj som gurka och pumpa och finns i både sommar- och vintervariant. Zucchini innehåller förhållandevis mycket kalium, vilket minskar saltets effekter i kroppen och kan därmed hjälpa till hålla blodtrycket i schack, enligt bland andra American Heart Association.

Zucchinins blommor är också delikata att fritera!

Andra grönsaker i säsong under augusti-september är:

gurka, isbergssallad, kålrabbi, kålrot, lök, majs, morot, palsternacka, paprika, potatis, rädisor, salladskål, sparris, spenat, stjälkselleri.

Bland frukterna kan du bland annat hitta rabarber, vinbär, nätmelon, körsbär, krusbär, jordgubbar, hallon, blåbär, plommon, päron.

Spara

Spara

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter Gratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen