Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 11 oktober

Ny bilskatt ska gynna landsbygdsbor

Nu startar en stor studie för att ta fram en ny bilskatt - som ska vara lägre för arbetspendlare på landsbygden.

Det är, IVL Svenska Miljöinstitutet som tillsammans med Chalmers tekniska högskola just har fått forskningsstöd av Energimyndigheten. De ska utreda hur dagens drivmedelsskatt ska kunna ersättas av en kilometerskatt i framtiden.

Den är dock utformat på motsatt sätt än den omdiskuterade kilometerskatten för tunga vägtransporter, där de som kör långa sträckor ska betala mest.

Landsbygdspendlare missgynnas idag

Huvudsyftet är att minska trafikkaos, trängsel och buller i städerna. Men också att råda bot på att nuvarande bränsleskatt missgynnar landsbygdsbor med långa pendelavstånd och dålig eller ingen tillgång till kollektivtrafik.

Det ska bli dyrare att köra en smutsig bil under rusningstid i storstäder än en ren bil i glesbygd.

– En viktig fråga i vårt forskningsuppdrag är att utforma en kilometerskatt som blir mer rättvis för landsbygden än dagens bränsleskatt, säger forskaren Anders Roth.

Läs också: Nu backar regeringen om kritiserade skatten

Även elbilar ska beskattas

Det finns ännu ett syfte med studien. Nämligen att skatt ska kunna tas ut även när fossila bränslen fasas ur och intäkterna från bränsleskatten minskar.

Med nya skatten ska även eldrivna bilar kunna beskattas, bland annat för att fortsatt ha styrmedel för att minska trängsel och trafikproblem i storstäderna.

Resultatet från studien ska presenteras om två år. Och den nya skatten kanske kan komma att införs om 10-15 år ,

Läs också: Positiva reaktioner på nya regler för A-traktorer

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen