Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Motor 11 augusti

Tommy byggde sin egen racerbåt

Niemisel

Kolla in klippet när Tommy Hansen från Niemisel rusar fram över vattnet.

Den smäckra sportbåten har han byggt helt på egen hand - och av egen skog!

När Tommy Hansen trycker ned gasen så försvinner den strömlinjeformade sportbåten med en faslig fart. Båten är gjord i trä och han har till och med fällt träden som dn är byggd av.

Båtbygget tog två vintrar

Det tog honom två vintrar och flera hundra timmars arbete innan den stod färdig.

– Det är en speciell känsla att sitta i en båt som man har gjort helt själv. Den är ju också unik i och med att det bara finns ett exemplar, säger han.

När Land besöker honom är det sommarens vackraste kväll och vid Gunnarsdjupträskets strand badar en pojke och en flicka.

När Tommy saktar in så vill grabben att han ska dra på ordentligt.

– Att få åka ut sådana här sommarkvällar, ja då är det värt varje timme i garaget. Det är ju det här man drömmer om, säger han.

– Kombinationen med vacker sommar och att få sätta sig i en båt man har byggt själv och få känna farten på det här sättet. Det är svårslaget, fortsätter han.

Svårkörd båt för ovana

 EGENBYGGD. Tommy Hansen i sin smäckra racerbåt som han har byggt själv, delvis av eget virke.
EGENBYGGD. Tommy Hansen i sin smäckra racerbåt som han har byggt själv, delvis av eget virke. FOTO: Joakim Nordlund

Att köra en båt av den här typen kräver erfarenhet i och med att den kommer upp i hela 82 knop, drygt 145 kilometer i timmen.

– En som inte är van skulle kanske komma upp i 45 knop men sedan skulle båten börjar wobbla och slå från sida till sida. Det är en konst att köra en sådan här båt. Man måste förekomma wobblingen och det är något som ska sitta i ryggmärgen, säger han.

Bakom sin båt har han en 270 hästkrafter stark Mercury och när han startar upp den råmar den några gånger. Det låter kraftfullt och i dag vet människorna runt sjön vad det handlar om.

– Ja, det har nog lärt sig vid den här tiden, säger Tommy Hansen och skrattar.

Utombordsmotorn är också skräddarsydd efter hans önskemål där han bland annat har fått bestämma riggtyp, rigglängd, typ av växelhus, utväxling och typ av propelleraxel.

Förlagan en 80-talsmodell

Han har också fått välja vilket slags tändsystem, laddningssystem och vilken typ av motorkåpa han vill han.

– Och givetvis också trimningsgraden, tillägger han.

Han har ritat båten själv men mycket av designen är hämtat från Hydrolift T20. Det var en mycket framgångsrik båtmodell i racingsammanhang under 80-talet och 90-talet.

Men invändigt är den mer ombonad än förlagan.

– Jag ville ju ha en båt som också är skön och behaglig invändigt. Den ska vara härlig att sitta i inte bara för mig, säger han.

Frågan är hur många som vågar åka.

– Tja, det finns ändå de som åker, säger han och ler.

Känns som att flyga

Sedan fortsätter han:

– Men när de ser filmer eller bilder på hur den ligger i vattnet när man kör blir flera mer tveksamma. När man kör fort så det se mer ut som om den flyger än går i vatten.

Du säger flyger?

– Ja, det här känns lite som att flyga.

Vilka reaktioner har du fått från dem som har följt med?

– Ja, de vet nog inte vad det handlar om riktigt och många får nog en liten chock. Så det gäller att visa lite hänsyn och inte dra på för mycket.

Tommys tio steg mot färdig racingbåt

1. Gör research

Där ser jag på andra ritningar och modeller till att börja med. Det gäller först att samla in information och funderar ut vilken typ av egenskaper man söker hos båten.

2. Göra ritningen

Tommy bygger sedan båten enligt de ritningar som han själv har gjort. Men han är tydlig med att det mesta kommer från Hydrolift som är ett välkänt och utprovat kvalitetsmärke.

3. Fälla utvalda tallar.

Det ska vara sex meter. Att köpa sex meters virke går knappt, därför måste man lämna in det till sågning. Jag vill ju också ha så lite kvist som möjligt.

4. Såga rätt material

Spant som är båtens revben och de så kallade stringers som är längsgående förstärkningar i båtbottnen måste också göras med utvalda trädelar.

5. Torka virket

Under tiden som virket torkat köper han 9 mm tjock plywood till botten och sedan 6 mm tjock plywood till det övriga skrovet.

6. Gör en jigg

Byggandet inleds med att man gör grova plank som fästes fast i golvet. Där gäller det att vara extremt noggrann. I den fästes sedan båtens spant som utgör själva skelettet.

7. Klä skelettet

Det görs med plywood. När det är gjort armeras skelettet med glasfiberväv och epoxy som är en trögflytande plastmassa. Epoxyn används som lim, ytbehandling, spackel och armering.

8. Lackningen

Den görs i flera steg med grundmålning och slipning. Själva lacken som sedan läggs på gör han också i sitt garage. Efter epoxy läggs sedan grundfärg och därefter en lackfärg.

9. Ovansidan

När undersidan är klar tas båten lös från jiggen. Därefter vänds den och sedan byggs ovansidan enligt samma principer.

10. Inredningen

Inredning, instrument, tankstyrning, beslag och reglage monteras sedan på plats. Stolarna är köpta. Sidor och soffa är gjorda hos en sadelmakare.

Duktig pistolskytt

Namn: Tommy Hansen

Ålder: 43 år

Bor: i byn Niemisel i Luleå kommun i Norrbotten.

Familj: Ensamstående

Arbete: Industriarbetare på Ferruform i Luleå.

Hobby: Mycket duktig pistolskytt. Jakt är en annan stor hobby.

Brinner för: Att tillverka och köra racerbåtar.

Läs också: Kolla in Åsas och Lars fina retromopeder!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen