Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 13 mars

Läkarens hälsohyllning: 3 skäl att äta gurkmeja varje dag

Gurkmeja är rena superkryddan. Det finns det vetenskapliga belägg för. Här är tre anledningar till att äta det hälsobringande guldet varje dag.

FOTO: Istock

Specialistläkaren Helena Nyblom har skrivit boken Läkarens guide till den naturliga supermaten. I den slår hon ett slag för en enkel, naturlig och varierad kost. Något som även modern forskning stödjer.

Guldstjärna till gurkmeja

I boken tipsar hon även om kryddor som forskningen visar ha speciella hälsoeffekter. Bland dem ger hon gurkmejan en särskild guldstjärna.

I Indien har gurkmeja länge används som medicinalväxt och i Okinawa, en japansk ögrupp där det finns flest hundraåringar i världen, är det också en vanlig krydda.

En rad medicinska egenskaper

Det är det gula ämnet i gurkmeja, kurkumin, som har visat sig ha en rad positiva medicinska egenskaper och i dag pågår forskning på flera håll i världen på kurkuminets effekter mot olika former av cancer, ledbesvär och benskörhet (University of Arizona), psoriasis och Alzheimer.

Här är tre skäl att äta gurkmeja varje dag, enligt Helena Nyblom.

3 hälsoeffekter av gurkmeja

1. Antiinflammatirisk effekt

Gurkmeja är starkt antiinflammatoriskt, visar flera studier. Gurkmeja har visat sig stänga av ett protein som har förmåga att sätta igång inflammationen, skriver Helena Nyblom.

Gemensamt för flera av våra vanligaste kroniska sjukdomar, till exempel hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, psoriasis och inflammation i mage och tarm är just låggradiga, ihållande inflammationer. Här anses gurkmeja kunna ha positiva effekter.

2. Kan minska risk för Altzheimer

Gurkmeja kan minska risken för Alzheimer. Det visar flera forskningsstudier, bland annat i Linköping. Här studerar forskarna kurkuminets förmåga att kapsla in skadliga så kallade oligomerer, ett slags plack i hjärnan, och på så vis bromsa dess skadliga inverkan på hjärnans celler.

I ögruppen Okinawa i Japan och i Indien har man betydligt lägre risk för Alzheimers sjukdom. Här är gurkmeja en vanlig krydda och ett samband kan finnas.

I en amerikans studie från 2004, som SVT Nyheter refererar till, kom man fram till att förekomsten av Alzheimers bland äldre i Indien var fyra gånger lägre än i USA. Detta anses inte vara ett bevis på, men ett tecken på kurkuminets positiva egenskaper.

3. Kan minska risk för cancer

Det finns vetenskapligt stöd för att kurkumin, det aktiva ämnet i gurkmeja, har en hämmande effekt på vissa cancertyper, skriver Helan Nyblom.

Kurkumin tros motverkar att tumörceller bildas.

• Forskningen har också sett att kurkumin stryper blodförsörjningen i tumörcellen och därmed hämmar tillväxten.

Så använder du gurkmeja varje dag

Kryddor ska alltid användas sparsamt. I för höga doser kan de ha negativa hälsoeffekter eller rent av vara skadliga.

Lagom dos får du i dig om du stör lite gurkmeja över maten varje dag.

• Ät högst två teskedar gurkmeja om dagen.

• Var försiktig med gurkmeja om du äter blodförtunnande medicin.

Källor: Läkarens guide till den naturliga supermaten, SVT Nyheter, University of Maryland Medical center, SLU, Luleå Tekniska Universitet, livsmedelsforskning.se

Läs mer om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen