Gå till innehåll

Psst...

Till den som ser detta: ha en underbar dag! :)

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 15 februari

Stel på morgonen? Här är knepen som lindrar och hjälper

Känns kroppen stel och grinig på morgonen? Här är enkla knep och övningar som snabbt mjukar upp dina muskler och leder.

Bild 1/2 FOTO: Istock
Bild 2/2

De flesta av oss blir lite stela när vi suttit eller legat en längre stund. Stelheten brukar bli mer påtaglig med åren och är ofta värst på morgonen.

Men den går att motverka. Alla cirkulationshöjande aktiviteter, som promenader, cykling, simning och så vidare, hjälper till att hålla muskler och leder i trim. Och det bidrar i sin tur till en smidig och funktionell kropp.

Varningssignaler!

Ibland är stelhet och smärta tecken på att något inte är som det ska i kroppen. En varningssignal är till exempel om morgonstelheten inte ger med sig inom cirka en halvtimme. Att den tilltar över tid är också ett tecken att ta på allvar.

Vid artros är det vanligt med stela och onda leder efter att man vilat eller sovit. Smärtan brukar ge med sig när kroppen fått vara i gång ett tag, men ofta kommer den tillbaka när de påverkade lederna belastats för hårt och för länge. Det är vanligt att smärtan förvärras över tid, kanske några veckor eller månader.

Reumatiska sjukdomar kan yttra sig på många olika sätt, men ett av flera vanliga symtom är att man känner sig öm och stel i lederna när man rör på sig, särskilt på morgonen. Besvären kan komma i skov.

Uppsök läkare

Om du misstänker att din stelhet beror på någon sjukdom behöver du bli undersökt av läkare.

Är besvären inte så allvarliga kan du göra en hel del på egen hand. Här får du 9 bra tips.

Så motverkar du morgonstelhet

1. En varm dusch eller ett varmt bad på morgonen kan hjälpa igång en stel kropp och få den att slappna av.

2. Sov på sidan eller på rygg. Om du sover på mage trycks ryggraden och den nedre delen av ryggen ihop, vilket kan leda till smärta och stelhet.

3. När du vaknar, ligg kvar i sängen och sträck ut dig som en katt en stund. Rör försiktigt på hand- och fotleder. Sätt dig upp och fortsätt stretcha, till exempel genom att fatta tag om händerna och sträcka dem upp mot taket. I det läget kan du även stretcha båda sidorna av överkroppen och ”väcka” ryggraden.

4. När du klivit ur sängen, gör några knäböj. Håll i något som stöd med ena handen om du behöver. Se till att hela tiden hålla upp bröstet och ryggen. Känns det här för svårt att börja med, testa efter en varm dusch.

5. Förebygg stelhet med växelvis rörelse och vila under dagen. Sitter du stilla längre stunder blir du stel. Ta korta men regelbundna raster varje timme och rör på dig. Stretcha gärna lite lätt också.

6. En led behåller sin rörlighet och funktion bäst om den används ofta. Genom att röra mycket på dig förebygger du stelhet dygnet runt. Fysiskt inaktiva personer och elitidrottare löper förhöjd risk att få ledproblem. Men att vara fysiskt aktiv på motionärsnivå och i sin vardag är bra för lederna. Låg belastning, av till exempel simning, cykling eller promenader räcker långt.

7. Styrketräna och sträck. Det är alltid smart att stärka upp och stretcha musklerna runt leder som tenderar att bli stela och onda. Starka, smidiga muskler avlastar lederna.

8. Sträva efter normalvikt. Övervikt belastar lederna.

9. Testa yoga. Det finns mängder av yogapass på olika nivåer och med olika inriktning på Youtube till exempel. Välj gärna ett pass med fokus på stretch. Lyssna på kroppen när du yogar och gör bara så mycket du klarar av. Yoga gör dig stark och rörlig.

Källor: 1177 Vårdguiden, Reumatikerförbundet, Medline Plus.

Läs mera om

Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen