Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Artiklar 9 augusti

Land 50 år: De fick Land att svänga från första numret

Tre av Sveriges bästa spelmän var med i Land 1971. Vilken härlig musikhistoria!

 1971. Från vänster Anders Jakobsson, Olle och Per-Erik Moraeus spelar polskor och gånglåtar så det står härliga till, läser vi i Lands första nummer den 8 januari 1971. Foto: K.G Svensson.
1971. Från vänster Anders Jakobsson, Olle och Per-Erik Moraeus spelar polskor och gånglåtar så det står härliga till, läser vi i Lands första nummer den 8 januari 1971. Foto: K.G Svensson. FOTO: Trons

Orsa i Dalarna är något av ett drivhus för folkmusiken sedan generationer tillbaka. Låtarna har rötter i 1700-talet eller rentav tidigare och profiler som Gössa Anders (1878—1963) spelade bokstavligt talat en viktig roll för att föra traditionen vidare.

Växte upp med polskor

Bröderna Per-Erik “Perra”, Olle och Kalle Moraeus och deras kusin Anders Jakobsson växte upp med dessa polskor, gånglåtar och andra gamla spelmanslåtar. Papporna Erik Moraeus och Pelle Jakobsson var stora förebilder som eldsjälar och lärare.

– Jag hade morbror Pelle som fiollärare, berättar Olle.

 Sverige älskar när Orsa tar ton. Tre bilder från 50 år på tre av Sveriges bästa spelmän.
Sverige älskar när Orsa tar ton. Tre bilder från 50 år på tre av Sveriges bästa spelmän. FOTO: Trons

För drygt 50 år sedan var det dags för den nya generationen spelmän att träda fram på allvar.

– Jag började spela klarinett och saxofon och kom med i ett popband, men blev mer och mer fascinerad av folkmusiken, säger Perra i en intervju i Lands första nummer 1971. Han blev snart fena på fiol och började spela överallt med Olle och Anders; på diskotek, fäbodvallar, bröllop och ungdomsgårdar. Repertoaren växte från två till ett par hundra låtar och trion blev rekordtidigt utsedda till riksspelmän. År 1971 gav de också ut en skiva under namnet Tre unga Orsa-spelmän.

 1991. Spelmännen samlades igen i Orsa hembygdsgård, 20 år efter debuten i Land. Anders arbetade vid denna tid i Göteborgs Symfoniker.
1991. Spelmännen samlades igen i Orsa hembygdsgård, 20 år efter debuten i Land. Anders arbetade vid denna tid i Göteborgs Symfoniker. FOTO: Trons

Karriären tog olika vägar

Med åren har de skaffat sig en gedigen musikutbildning och behärskar en rad instrument förutom fiolen.

Köp unika jubileumsprodukter och förgyll ditt kök

– Det var nödvändigt att kunna spela flera instrument när man var runt i glesbygden, säger Olle och skrattar.

 2021. Spelmännen är still going strong när de lyfter fiolen och spelar underbar folkmusik för Land. Legenden Gössa Anders på väggen håller fortfarande koll på grabbarna.
2021. Spelmännen är still going strong när de lyfter fiolen och spelar underbar folkmusik för Land. Legenden Gössa Anders på väggen håller fortfarande koll på grabbarna. FOTO: Trons

Det händer fortfarande att de tre spelar tillsammans, men karriären tog lite olika vägar. Anders blev så småningom konsertmästare i Dalasinfoniettan, en kammarorkester med 28 musiker, baserad i Falun.

– Vi framför de klassiska verken, men har också breda samarbeten med jazzmusiker som Rigmor Gustafsson, berättar Anders som dessutom kör musikspex i gruppen Rotharrys.

Bröderna Moreaus valde den pedagogiska banan med arbete på bland annat musikskolan i Orsa. …

Orsa spelmän föddes

Hösten 1987 blev “Orsa spelmän” ett begrepp när ”ABBA-Benny” Andersson gjorde verklighet av sin dröm om en dragspelsplatta. Han ville ha med några fiol-spelmän och resten är historia.

Plattan Klinga Mina Klockor sålde i över 100 000 exemplar och blev upptakten till en framgångssaga som lockade massor av nya lyssnare till folkmusiken. Orsa spelmän, som består av de tre bröderna Moraeus och ytterligare några musiker, har uppträtt flitigt genom åren med Benny i olika former och samarbetar också med musikern Tina Ahlin.

– Fast under pandemin har vi ju inte kunnat spela tillsammans som tidigare, säger Perra med saknad i rösten.

Spelglädjen spritter

En melodi som många känner igen från Orsa spelmäns repertoar är Koppången, komponerad av Per-Erik Moraeus, och uppkallad efter myrmarksområdet i Orsa. Melodin med text av Py Bäckman har sjungits in och utgivits på skiva av artister som Anne Sofie von Otter och Helen Sjöholm.

Minns bilden

Ja, de tre unga spelmännen på Lands bild från 1971 har varit med om mycket. Men de minns bilden väl.

– Det var en intensiv period, då i tonåren, säger Anders, 15 år på bilden. Folkmusiken fick ett uppsving med Gröna vågen och spelmansstämmor. Skäggmanslaget och spelmän som Björn Ståbi lockade ny publik.

– Det är väl musikens förtjänst att vi levt så länge, säger Olle och skrattar när vi pratar om Lands bilder. De är fulla av energi, fokus och spelglädje så vi förstår vad han menar.

Ljus framtid för folkmusiken

Land lyfte tidigt fram folkmusik, körsång och spelmansstämmor i spalterna. Hur ser framtiden ut för folkmusiken i Sverige?

– Den är ljus, tror alla tre. Musikskolor som den i Orsa, folkhögskolor och utbildningar på högskolenivå skapar bra möjligheter för en ny generation skickliga spelmän.

– Det finns en stark tradition i Dalarna, säger Perra. Ja, även om många elever i Orsa flyttar från orten och man får börja om, påpekar Olle.

De tre spelmännen har barn och flera av dem håller på med musik i olika former.

Konstigt vore det väl annars.

Läs också: Snapsens historia: Grevinnans uppfinning gav oss nubbe till sillen

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen