Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
åsikt 15 december 2015

En skottares klagan: Det som göms i snö kan gott ligga kvar

Knästående nävrusk. Vet du vad det betyder? Lands reporter Kristina Bäckström vet. Här förklarar hon varför hon hatar snö. Du kommer känna igen dig...

FOTO: Istock

Nej, se det snöar, nej, se det snöar, det var väl roligt, hurra! Nej, det var det inte.
Folk som känner mig brukar försöka med känslomässig utpressning först.

”Du som är norrlänning kan väl inte klaga på snö.”
Så jag skulle alltså spotta på själva det norrländska arvet?

Buttert kontrar jag med att sörlänningar i så fall aldrig kan klaga på slask. De borde ju vara vana vid det här laget.

Sedan kommer ”argumenten” att det blir ju så ljust och fiiiint, barnen får åka pulka och tänk så trist med en juul utan snööö.

Jag drar huvet ännu längre ner i vinterjackan och muttrar bakom blixtlåset.

Sanningen är att allt man fått i övermått mister sin tjusning. Jag tycker nog att jag skottat tillräckligt, det är där knuten sitter.
Den som nu brister ut i en lång harang om att det är gratis träning och friskt ute i snön riskerar att få sina fiskar frysta. Särskilt illa blir det om de säger ”det är ju så skönt efteråt”.
Allt ruggigt är skönt när det är över. Jag får bita mig i min norrländska underläpp för att inte väsa ”ät orensad surströmming, det är också skönt när det är över”.

Är jag en surtant? Kanske det men om vi leker med tanken att de andra har rätt och jag har fel så får vi väl ta det som ett pass på gymmet. Packa undan din romantiska syn på snöskottning där du behagfullt river upp ett moln av pudersnö med en ergonomiskt utformad skyffel.

Så här är det på riktigt:

Här är mitt förslag på 7 stationer längs snöskottarens intervallträningsrunda

1. Magstöt: Fungerar med såväl snökälke som enkel skyffel. Ta ordentlig sats, spring fram tre steg och vänta på snöklumpen. Tvärstopp, skyffelhandtag i maggropen och snabbtömning av lungorna. Ugh! Upprepas när du minst anar det.

2. Knäsläpp: Hemligheten här är överraskningsmomentet. Halvspring hukande med skyffel i höger näve. Vid nästa gömda isfläck åker ena benet bakåt och knät smäller i backen. Glid fram, andas in och sträck ut.

3. Snöbärgare med skruv: Avancerad manöver som kombinerar magstöt med knäsläpp. Tre steg fram, tvärstopp med lungtömning. Ugh! Knävik på isfläck. Avsluta med att rulla över på ena sidan. Ligg kvar och böla en stund.

4. Vallstopp med bäckenstöd: Klassiker som ger benstyrka. Börja fem meter från snövallen. Andas in, ta sats och skjut på med skyffelhandtaget mot höften. Braka med full kraft in i vallen. Du får ett blåslaget mittparti men tusan så fasta vader.

5. Kallsnyting: Kräver yllevantar. Kör först ett varv runt träningsbanan. När du blivit snorig av utmattning förs höger näve med schwung mot näsan. Ackumulerad snö som hänger i klumpar från vanten ger bra handledsträning medan snöbollsdasken mot ansiktet piggar upp. Räkna ett, två och tre. Snork, sväng och dask.

6. Klabbknyck: Här krävs kletig klabbsnö, gärna också en knövlig gammal metallskyffel med bra ytgrepp. Fyll skyffeln med snökladd. Släng fram och knyck till för att få av snön. Upprepa, upprepa och upprepa.

7. Knästående nävrusk: En fin stretchövning att avsluta med. Andas ut med en suck. Fall uppgivet på knä i snödrivan. Sträck upp höger knytnäve i luften. Det ska kännas ordentligt i hjärttrakten. Andas in och bröla åt kung Bores drällande med nederbörden. Den här övningen kan vara det enda som får dig att orka tills det töar.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen