Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
åsikt 8 februari 2016

Lantbruket är framtidsbranschen för de modiga

ÅSIKT: Mjölkkris. Matkris. Landsbygdskris. Rubrikerna kring det svenska jordbruket har duggat tätt den senaste tiden, ofta i takt med sommarens alla regnskurar. Det skriver Märta Gunnarsson som arbetar på Resta Gård utanför Örsundsbro.

Men regnet för ändå något gott med sig. Kålen blir fin i år, raps och vall till djurfoder likaså. Det är min fulla övertygelse att domedagsprofetiorna kring det svenska lantbruket inte för annat med sig än vrede och frustration. De skapar också en negativ bild av jordbruket som hindrar fler engagerade entreprenörer att ge sig in i den bransch som jag själv kommit att älska.

land_artikel_martagunnarsson2
Märta Gunnarsson på Resta Gård i Örsundsbro.

Men varför accepterar vi den sanning som nu råder? Framtidens jordbruk behöver inte vara det storskaliga, men medmänskliga. Där odlas både vår egen hälsa och miljöns hälsa. Där föds både boskap och idéer.

Läs också: Martin Moraeus: Därför behöver vi svenska mjölkbönder – och så kan vi hjälpa dem

Det myllrar under ytan

Det pågår en revolution runt om i världen där småskaliga bönder tar upp kampen mot den rådande håglösheten och resignationen inom lantbruket. Med sina styrkor av boskap, tid och engagemang jobbar dessa bönder varje dag för en ny typ av jordbruk och för en mångfacetterad landsbygd.

På Resta Gård där jag själv arbetar möter jag kommentaren: ”Det där kommer aldrig att gå.” Men vi måste bevisa motsatsen. För vad har vi för alternativ? Det måste gå.

Jag skrev tidigare om att all mat är lokalproducerad, men långt ifrån all mat är lokalkonsumerad. De senaste turerna kring det sänkta mjölkpriset från Arla väcker tanken att vi bör lära känna våra bönder och handla så nära dem som möjligt.

Arlas mjölkpriser sätts på europeisk nivå och är alltså lika för samtliga medlemsländer inom Arla-kooperationen. Idag, efter senaste sänkningen av avräkningspriset med 9 öre får en Arla-mjölkbonde 2,59 kronor per liter. En obönhörlig siffra. Vägen mellan mjölkbonde och konsument är lång.

Gå den nya vägen

Men det finns en annan väg som många av oss nu börjat slå in på. Om vi börjar sälja direkt till konsumenterna kan vi sätta det pris vi behöver för att bygga upp ett livskraftigt lantbruk. Då undviker vi toppstyrda koncerner med utgångspunkt i europeiska produktionsförhållanden.

Läs också: Mjölkbonden rasar: ”Det värsta året någonsin”

Men inte bara det. Vi får även träffa våra kunder direkt och vi får den värdefulla respons som är drivkraften i arbetet med de fina råvarorna. Och vi ger maten ett ansikte. Sådant saknas ofta i livsmedelsbutikerna.

Har jag nu riktig tur kommer jag i framtiden att få fler engagerade kollegor att arbeta. Vi kommer att fortsätta arbetet med att lyfta den lokala maten. Från jord till bord – varje dag.

Märta Gunnarsson
Ålder: 24
Bor: Örsundsbro i Uppland
Yrke: Trädgårdsingenjör, ansvarig för frukt- och grönsaksodling på Resta Gård i Örsundsbro.

Vad tycker du? Dela med dig av din åsikt!

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen