Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 17 september 2018

"Stötta landsbygden – modernisera avdraget för bilresor till jobbet!"

Att åka egen bil är ett måste för många på landsbygden. I dag får höginkomsttagare ett större skatteavdrag än normalinkomsttagare för exakt samma resande. Debattören Olof Andersson vill göra avdraget för arbetsresor mera jämlikt.

 Den som bilpendlar till jobbet fem arbetsdagar per vecka måste köra nästan 3 mil tur och retur per arbetsdag för att alls vara berättigad till något reseavdrag, skriver Olof Andersson.
Den som bilpendlar till jobbet fem arbetsdagar per vecka måste köra nästan 3 mil tur och retur per arbetsdag för att alls vara berättigad till något reseavdrag, skriver Olof Andersson. FOTO: MostPhotos

Reseavdraget har varit konstruerat på samma sätt under många år – ett bestämt avdrag per kilometer med en ”självrisk” på cirka 10.000 kronor.

Ett exempel: 225 resdagar med 30 kilometer enkel resa till jobbet per år ger ett bruttoavdrag i deklarationen med 24.975 kronor vilket ser ganska bra ut. MEN: från detta belopp skall dagens självrisk på 11.000 dras och då återstår 13.975 kronor.

Med detta belopp sänks den taxerade inkomsten, vilket i sin tur ger en minskning av kommunalskatten på cirka 4.500 kronor under ett år. För höginkomsttagaren som betalar 20 procent statlig inkomstskatt genererar samma avdrag 7.267 kronor i lägre skatt.

Jämför denna skatteminskning med bränslekostnaden. Körsträckan i exemplet ovan blir cirka 1350 mil och om vi antar ett bensinpris på 15 kronor per liter och en bil som drar 0,7 liter per mil kostar enbart bränslet ca 14.200 kronor.

Läs också: Debatt: ”Så kan landsbygden gå i bräschen för ett hållbart samhälle”

Slutsats: som pendlare får jag betala det mesta med egna pengar, i synnerhet om jag inte är höginkomsttagare!

Fundera över om detta känns rätt:

1. Den som bilpendlar till jobbet fem arbetsdagar per vecka måste köra nästan 3 mil tur och retur per arbetsdag för att alls vara berättigad till något reseavdrag – på grund av ”självrisken”.

2. Höginkomsttagaren får ett större skatteavdrag än normalinkomsttagaren för exakt samma resande, trots att kostnaderna är identiska. Man måste fråga sig i vems plånbok resekostnaderna känns mest.

Läs också: Därför är det farligt med lågt däcktryck

Jag skulle istället vilja se ett avdrag för arbetsresor som är konstruerat på samma sätt som ROT- och RUT-avdraget. Det skulle ge en skatteeffekt från första kronan och ge alla samma värde på avdraget oavsett inkomst.

Avdragsnivån, då? Ja, den får ju bestämmas av den politiska viljan. Om avdraget läggs på RUT-nivå, 50 procent, blir skattereduktionen 12.487 kronor i mitt exempel. Med ROT-nivå, 30 procent, blir skatten 7.492 kronor lägre. Och återigen: LIKA FÖR ALLA!

Den som pendlar 25 kilometer tur och retur 225 dagar per år och som idag inte får något reseavdrag alls skulle få drygt 5.000 kronor lägre skatt med den avdragskonstruktion jag föreslår, om avdraget läggs på RUT-nivå, annars något över 3.000 kronor.

Nu förväntar jag mig en reaktion från de politiska partierna. Tänk nytt, tänk rätt – gör verklighet av mitt förslag!

Debattör: Olof Andersson, Eriksmåla

Läs också: Oväntat köp mitt i natten förändrade Lars liv

Vad tycker du?

Mejla din debattartikel till asikt@land.se och bifoga en bild på dig själv.

Max 2 500 tecken inklusive blanksteg. Skriv under med hela ditt namn. Bifoga också kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig.

Vi förbehåller oss rätten att redigera och korta texter.

Välkommen med din åsikt!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen