Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
företagande 10 March 2017

Bröderna Haneskog "Vår affärsidé är att skrämmas"

Besökarna strömmar till den gamla gruvorten Stråssa i Bergslagen – för att uppleva blodisande skräck! Följ med ned i de mörka gruvgångarna ...

Bild 1/4 FOTO: Klara Leo
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Vi befinner oss några mil norr om Lindesberg, i Stråssa, ett tidigare gruvsamhälle som numera är en avfolkningsort där många lokaler står tomma, skolan är stängd och affären har upphört.

Med svettiga handflator sätter vi oss i väntrummet i det gamla gruvkontoret.

– Det är som att sitta och vänta på tandläkaren, säger den ena av tvillingbröderna, Erik Haneskog som ska ta med oss på en av deras stora dragplåster – en zombievandring.

Bröderna Haneskog: Vår affärsidé är att skrämma slag på folk!
Den ödsliga miljön vid Stråssa gruva ger perfekt zombiestämning.

Olycksbådande musik i bakgrunden

I ett rum ligger ett spädbarn och gråter i en spjälsäng. Vi går fram till sängen och plötsligt reser sig barnet, som visar sig förvandlas till en zombie, upp och vrålar. Det gör vi med!

Gunnar och Erik Haneskog menar att en ”zombie escape” är ett psykologiskt experiment. Alla reagerar olika.

Fascinerade av skräck redan som barn

Zombier Stråssa

Både Erik och Gunnar Haneskog har alltid gillat skräckhistorier.

– Folk som tror att de är modiga kan börja gråta, några bara springer, vissa slår till zombierna instinktivt, andra pratar sig nervöst genom hela banan. En del går ganska oberörda. Det är spännande att se, säger Gunnar.

Bröderna är utbildade civilingenjörer och har imponerande nog byggt alla specialeffekter längs banan själva. Fascinationen för skräck har de haft så länge de kan minnas.

 – När vi gick i mellanstadiet anordnade vi nattorientering vid sommarstugan som låg en bit ifrån Stråssa. Vi grävde ned skelett och byggde monster mest hela somrarna, berättar Gunnar.

Gruvan lades ned på 1980-talet

I vuxen ålder öppnade de en butik en där de sålde paintballutrustning, brädspel, och Halloweenprylar. Den gick bra och de började leta en större lokal och kom 2009 över Stråssas gruva som varit nedlagd sedan 1980-talet.

När Erik i samma veva såg ett inslag om zombie-events från USA tändes en idé – det kunde de göra betydligt läskigare och bättre själva. Och den lagom förfallna gruvan i Stråssa var perfekt som skådeplats till en ”zombieapokalyps”.

Inspirerade av filmen Psycho

Bröderna Haneskog: Vår affärsidé är att skrämma slag på folk.

De skrämmande zombierna har bröderna självs konstruerat.

Sedan dess har de utvecklat nya event för varje år, utöver zombie-events även paintball och lajv.

Besökare som inte blivit skrämda nog kan sova över på deras skräckmotell Bates Motel, med inspiration från filmen ”Psycho”.
– Tanken är att montera in lite specialeffekter men det är ändå meningen att man ska sova gott, säger Gunnar.

 Anläggningen har omkring 8000 besökare årligen, varav nära hälften går på zombievandringarna.

Men att driva en nedlagd gruva med flera anställda och tonvis med rekvisita är minst sagt en dyr och komplex apparat. Bara en zombiemask kostar uppemot 8000 kronor.

Vill göra något extraordinärt

Bröderna Haneskog: Vår affärsidé är att skrämma slag på folk!

Bröderna inspekterar en av sina egenbyggda zombier, som fastnat.

– Det finns ju betydligt lättare sätt att göra pengar på än det vi pysslar med. Men vi vill göra något extraordinärt och överträffa allas förväntan. , säger Erik.

Som loppet ”Run for your lives” i Örebro förra Halloween, då  2000 löpare deltog och 350 zombies sprang omkring på gator och torg mitt inne i staden.

Ett lyckat event som man kunde läsa om i tidningar ända borta i Ghana. I vår ska de ordna ett likadant lopp i Stråssa.

Att bröderna Haneskog har etablerat sig i bygden tycker de flesta Stråssabor är toppen, förutom ”en och annan surkart” som Erik säger.

– Vi står ju för en stor del av kommunens turistnäring och har omkring 80 deltidsanställda som jobbar som statister, varav de flesta från orten eller närområdet. Vissa är arbetslösa, andra är studenter och några är unga som har sitt första extrajobb, berättar Gunnar.

Tvillingbröder som följs åt i allt

Namn: Gunnar och Erik Haneskog
Ålder: Båda är 44 år.
Aktuella: Driver eventföretaget Batalj tillsammans.
Familj: Båda har fru och tre barn.
Bor: Båda växte upp i Grängesberg men bor numera i Örebro.
Motto: ”Vi vill hela tiden överträffa oss själva”

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen