Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
företagande 1 februari 2016

Idol-Martins superpralin fick fart på affärerna

Ywonne och Gunilla hoppade av trygga jobb för att bli pralintillverkare i Bergslagen. Nu gör deras lyxchoklad succé, mycket tack vare bygdens son, Idol-vinnaren Martin Almgren!

Det puttrar och sjuder i en lokal vid gamla Stripa gruva i Guldsmedshyttan. En mäktig och söt doft av choklad sprider sig. De två vännerna Ywonne Lindberg och Gunilla Borensjö fyller formar med trögflytande chokladsmet.
För ett år sedan vågade de ta det stora steget att starta företaget Bergslagspraliner.

Dags för förändring

– Vi kände ganska tidigt att det här kunde vara något att faktiskt satsa på till hundra procent, säger Gunilla.

Kul på jpbbet! Gunilla och Ywonne i sin lilla pralinfabrik.
Kul på jpbbet! Gunilla och Ywonne har ett gott samarbete i sin lilla pralinfabrik.

Men det var ingen självklarhet. Båda är 54 år och har många år bakom sig i skolvärlden, Gunilla som slöjdlärare och Yvonne som fritidspedagog. De trivdes bra, men när Ywonne en dag skulle tillbaka till uppgifter hon kände att hon var färdig med krävdes en förändring.
– Jag ville hitta på något roligt och då var det faktiskt choklad som dök upp allra först i mitt huvud. Jag har pratat om det sedan slutet av 80-talet, att jag skulle vilja jobba med choklad, säger Ywonne.

Chokladprovning blev startskottet

Hon anmälde sig till en helgkurs i choklad och när hon senare berättade för Gunilla, hennes kollega sedan länge, upptäckte de sitt gemensamma intresse.
Det började som en rolig grej med endast en chokladform våren 2012. Sedan köpte de fler formar och ordnade chokladprovning för lärarkollegorna. Responsen blev så bra att det förstod att de var på rätt väg.

Tog det i egen takt

Båda arbetade länge heltid i skolan och hade pralinerna som hobby. Efter ett tag valde de att sluta tidigare på fredagar, sedan blev arbetstimmarna med chokladen fler och fler och till slut var det bara pralinerna som gällde. 2014 startade de ett handelsbolag och i vår tänker de byta till aktiebolag.
– För oss var det bra att göra det i den här takten, steg för steg. Det hade varit mycket tuffare och mer oroligt om allt hade skett på en gång. Nu har vi tränat upp oss och kan det här, säger Ywonne.

Handgjorda praliner kräver noggrannhet och lätt hand.
Handgjorda praliner kräver noggrannhet och lätt hand.

Förutom helgkursen har de lärt sig allt efter hand. Det är inte bara att smälta choklad, det handlar om gediget hantverk.
– Vi har inte haft tid att gå massa kurser, vi är ändå 54 år båda två, säger Gunilla.
Efter att först ha gjort pralinerna i sina hemmakök och sedan hyrt in sig i olika lokaler tröttnade de på allt släpande, det höll inte i längden. De ville ha en fast lokal.
– Att vi hamnade just här, i Stripa gruva, är väl egentligen en slump. När man gör choklad är det så mycket som spelar in, som till exempel rätt slags luftfuktighet och temperatur i lokalen. Här blev det rätt, säger Gunilla.

Mystiken hjälper till

Lokalen de huserar i sedan sommaren 2014 är gruvans gamla personalmatsal och tillhörande kök vilket stora delar av inredningen skvallrar om.
På området finns fler företag, bland annat ett mikrobryggeri, konsthantverkare och smedja.
– Vi bor i närheten och på sommaren arrangeras guidade turer på området. Människor hittar hit och vi har många gånger haft café både inne och ute, säger Ywonne.
– Och vårt företagsnamn har verkligen hjälpt oss, det ligger mystik kring det, säger Gunilla.

Bryter ihop i högst fem minuter

Företaget har gått bra från start utan några större misslyckanden. De få som har varit har de skakat av sig.
– Vi har inte tid att bryta ihop mer än fem minuter, sedan måste vi vidare, säger Gunilla.
Under hösten 2015 skedde någonting som gav företaget en helt ny skjuts. I TV 4:s ”Idol”blev en deltagare snabbt folkkär, en viss Martin Almgren från grannorten Lindesberg . När de deltog på Bak- och chokladfestivalen på Stockholmsmässan i höstas fick de en snilleblixt.

Martin-biten blev succé

– Det visade sig att ”Idol” spelades in i lokalen bredvid och vi visste att Martin redan från start var en fantastisk ambassadör för Lindesberg och mystiken som förknippas med Bergslagen. I bilen på väg hem bestämde vi att om han kom bland de fem bästa skulle vi göra en Martin-chokladbit. Men vi kunde inte vänta så länge, säger Gunilla.

Succépralinen med bygdens son, Idolvinnaren Martin Almgren.
Succépralinen med bygdens son, Idolvinnaren Martin Almgren.

Med tillåtelse från Martin och sina speciella chokladmallar kunde de ganska snabbt ta fram en pralin med bild på Martin. Den gav företaget en sådan skjuts att de inte riktigt själva förstod vad som hände.
– Det har varit Martinfeber i vårt län och vi ser det verkligen som en gåva. Att sedan Martin faktiskt vann tävlingen minskade inte precis intresset för chokladbitarna, säger Yonne.

Måste kännas genuint

Under hela resans gång har båda kvinnornas familjer varit stöttande och utan dem hade det enligt duon aldrig gått vägen. De är fortfarande tjänstlediga, men under våren måste de ta beslutet om att antingen gå tillbaka eller våga ta det sista klivet.
– Vi älskar ju det här!

Men visst är det mycket arbete, pralinerna är oerhört efterfrågade och båda två arbetar alla dagar i veckan och arbetsdagarna blir långa.
– För oss är det oerhört viktigt att fortsätta kännas genuina. Vi plockar till exempel blåbären till våra blåbärspraliner själva här i skogarna eller får hjälp av vänner. Vi arbetar mycket med närproducerat och ekologiska produkter, det är viktigt. Tillsatser avstår vi helt från, hellre att det är kortare hållbarhet på pralinerna, säger Ywonne.

Planen var att ha roligt

Det blir tusentals praliner, kolor och andra läckerheter gjorda av choklad varje vecka och regelbundet kommer alla slags människor till lokalen för att handla.
– Vi hade en plan när vi startade och det var att ha roligt, medverka på marknader, ordna chokladprovningar och workshops – vi har gjort allt, säger Gunilla.

Ywonne och Gunillas 7 framgångsfaktorer:

1. Undersök marknaden

Vi sålde våra praliner på marknader och då de sålde slut varje gång vågade vi ta steget och gå vidare.

2. Ha fler ben att stå på

Vi har chokladprovningar, speciella produkter till företag samt avtal med flera butiker i Lindesberg om att sälja vår choklad.

3. Använd sociala medier

Hemsida, facebook, instagram har fungerat för Bergslagspraliner.

4. Välj rätt läge

Stripa gruvområde ligger nära riksväg 50 där alla som åker mot Dalarna från Göteborg passerar, plus att där finns flera företag som lockar turister att svänga av.

5. Samarbeta med andra företag

Draghjälpen från andra företagarna på området är jätteviktiga och på sommaren sjuder området av liv.

6. Använd era personligheter

Vi är båda sociala och bjuder på oss själva, vilket skapar kontakter och goda relationer.

7. Bredda utbudet

Förutom chokladpraliner gör vi chokladkakor med olika smaker, lakritskolor, chokladskålar, med mera – anpassar sig lite efter efterfrågan.

Detta är Ywonne och Gunilla

Namn: Ywonne Lindberg och Gunilla Borensjö.
Ålder: Båda är 54 år.
Familj: Ywonne: Maken Göran, tre vuxna döttrar och ett barnbarn. Gunilla: Maken Mikael, tre vuxna döttrar och ett barnbarn.
Bor: Ywonne: Storå, 30 minuters promenad från arbetet. Gunilla: Guldsmedshyttan, 30 minuters promenad från arbetet.
Drömmer om: Båda: att få resa till Tobago och besöka en ekologisk kakaoplantage.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen