Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
företagande 1 juli 2016

Thomas klippska affärsidé: en sajt med lediga frisörtider

Thomas Hallbergs idé är lika smart som den är enkel. När du behöver en klipptid snabbt, då ska du bara behöva titta på ett enda ställe för att hitta den. Oavsett var i Sverige du befinner dig.

Bild 1/2 FOTO: Privat
Bild 2/2

En ljus sommarnatt för två år sedan gick Thomas Hallberg omkring i huset i Föllinge norr om Krokom och bar på sin klarvakna lilla bebis. Plötsligt slog det honom att han behövde klippa sig och det snart. Han skulle ju på bröllop. Men hur hitta en frisör som hade tid före klockan 14 redan samma dag? Det blev till att ringa runt och fråga.

– Jag tänkte att det måste finnas ett enklare sätt, och så kom jag på det här med en digital tjänst som samlar lediga klipptider hos olika frisörer, säger Thomas.

Upptäckte ett behov

Han presenterade idén för sin bror, som liksom Thomas själv jobbar med digital marknadsföring, och fick genast napp.

– Vi insåg att här fanns ett behov att tillgodose, både åt konsumenterna och salongerna.

Bröderna började bygga en plattform och Klipptid.nu lanserades i februari i år. Hittills har ett 70-tal frisörer fördelat på 13-14 orter runtom i landet anslutit sig. De blir sökbara på sajten mot en månadsavgift på några hundralappar per månad. För kunderna är tjänsten däremot gratis.

– De väljer en stad på sajten och får sedan upp en lista på alla lediga klipptider samma dag eller de närmaste dagarna, säger Thomas.

Sysselsätter 4 personer

Hur själva bokningen går till varierar från frisör till frisör. En del har en egen kalender på sajten där de lediga tiderna läggs in. Sedan får kunden själv ringa den valda frisören och boka. Andra har ett eget digitalt bokningssystem som ansluter till eller är synkat med Klipptids system.

I dag arbetar Thomas och ytterligare tre personer i företaget. På sikt räknar han med att utveckla sajten på olika sätt.

– Det här är skalbart både utanför frisörbranschen och utanför Sveriges gränser. Vår styrka är att vi är bra på att synas när folk letar på nätet, vi når många kunder. Och det är värdefullt för många småföretagare som vet att de bör finnas online men som tycker att det är lite bökigt, avslutar Thomas.

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen