Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 28 augusti

10 fakta om kalorier

Det finns skäl att älska kalorier. De är nämligen nödvändiga för dig. Här är 10 saker du kanske inte visste om kalorier men som är bra att känna till.

 Kalorier är nödvändiga för oss. Men stoppar du i dig för många leder det lätt till viktuppgång. Och för få leder till viktminskning. Som vanligt alltså – lagom är bäst.
Kalorier är nödvändiga för oss. Men stoppar du i dig för många leder det lätt till viktuppgång. Och för få leder till viktminskning. Som vanligt alltså – lagom är bäst. FOTO: Istock

Kalorier är ett laddat kapitel för många – men de är faktiskt oumbärliga vänner! I listan nedan får du veta på vilket sätt samt 9 andra saker som kan vara bra att känna till om kalorier.

Läs också: Gå ner i vikt med KBT

10 saker du inte visste om kalorier

 Sover du dåligt blir suget efter kaloririk mat större än om du sover normalt. Det visar ny forskning.
Sover du dåligt blir suget efter kaloririk mat större än om du sover normalt. Det visar ny forskning. FOTO: Istock

1. Kalorier är nödvändiga

Utan kalorier, som är ett mått på matens energiinnehåll, skulle du inte klara dig över huvud taget. Och du behöver ständigt nya kaloritillskott för att din kropp ska funka och må bra.

2. Kalorier gör dig inte överviktig

Det är inte kalorierna i sig som gör dig över- eller underviktig. Men det gäller att ha balans mellan hur mycket energi (kalorier) du får i dig i förhållande till hur mycket du gör av med. Extrakilona kommer först om du äter och dricker fler kalorier än vad du förbrukar. Och om de är oönskade, ja, då kan de leda till sjukdomar som diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Men ny forskning visar att det inte bara är kalorierna som avgör. Se nästa punkt.

3. Kalorier inte hela sanningen

Enligt ny forskning stämmer inte den gamla ”sanningen” om kalorier in kalorier ut. Våra kroppar fungerar nämligen olika och vi har olika förutsättningar sedan födseln. Till exempel spelar din förmåga att omsätta och lagra fett in liksom hur många fettceller du har. Även din fettvävnad samt hormoner är avgörande för om du blir överviktig eller ej. Hungerhormonet ghrelin, som är kopplat till insulin och stresshormoner, påverkar vår vikt liksom leptin som reglerar förbränning och födointag.

Läs också: Därför går du inte ner i vikt trots träning

4. Så många kalorier behöver du

En bra början för att få lite kalorikoll är att känna till att kvinnor bör få i sig mellan 1 700 och 2 500 kalorier per dag. Män behöver lite mer, mellan 2 000 och 3 200 kalorier per dag, enligt Livsmedelsverket. Men behovet varierar från person till person, bland annat beroende på hur mycket du väger, hur lång du är och hur gammal du är. Så du bör ta siffrorna med en nypa salt.

5. Du bränner kalorier när du sover

Är du kvinna och väger 70 kilo förbränner du runt 1 465 kalorier bara genom att vara. Viloförbränning kallas det. Även när du sover förbränner du kalorier.

6. Dolda kalorier kan lura dig

Det där lilla extra du lätt stoppar i dig – som väl knappt märks, tycker du – kan ge rejäla tillskott av oönskade kalorier. Viktväktarna har räknad ut att en extra matsked matolja innebär så mycket som 135 kalorier, en extra matsked honung ger 60 kalorier och en kaffe latte ger cirka 120 kalorier extra. ”Unnar” du dig detta dagligen så kommer du upp i cirka 2 000 kalorier på en vecka. Och det motsvara kaloribehovet för en hel dag.

7. Tomma kalorier saknar näring

Måttet kalorier beskriver bara energimängden i maten och säger inte ett dugg om näringsvärdet. Den sortens kalorier som ger energi men ingen näring kallas för tomma kalorier. Godis, chips och läsk är några typiska exempel.

8. Då ökar suget efter kalorier

Undersökningar visar att personer som sover för lite uppskattar mat med mycket kalorier, exempelvis pizza, mer än de som sover normalt, skriver Stephen Guyenet, filosofie doktor i neurovetenskap, i sin bok The Hungry Brain.

Läs också: Lura hjärnan och gå ner i vikt

9. Negativa kalorier en myt

Du kanske har hört talas om fenomenet negativa kalorier. Det innebär att vissa livsmedel anses ta mer energi än vad de ger. Men detta verkar vara lite för bra för att vara sant och avfärdas av de flesta experter som humbug.

Läs också: Så mycket är 500 kalorier

10. Flytande kalorier mättar sämre

Fast föda mättar mer än flytande visar studier.

Källor: Livsmedelsverket, Viktväktarna, Sveriges Radio

Läs också: Här är maten som mättar mest

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen