Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 27 november

3 tips som gör dig pigg

Känner du dig ovanligt trött och seg just nu? Kolla in de här enkla supertipsen. De kan göra dig pigg och alert på nolltid.

 Trött av mörkret? Det går att tanka energi med ganska enkla och trevliga medel.
Trött av mörkret? Det går att tanka energi med ganska enkla och trevliga medel. FOTO: Istock

Det är grått och dystert utanför fönstret. Gäsp! För visst kan det kännas som om mörkret där ute dränerar dig på all energi.

Krafterna kommer tillbaka

Men ge inte upp! Ofta räcker det med små insatser för att tillvaron snabbt ska kännas ljusare och krafterna ska komma tillbaka. Prova att fylla på kroppens och knoppens sinade energilager med de här enkla vardagstipsen!

3 tips som snabbt gör dig piggare

1. Gå ut i dagsljuset

Ta vara på det lilla dagsljus som finns. En promenad på 30 minuter kan räcka för att du ska känna dig piggare. Motionen stärker både din kropp och hjärna. Och väljer du att ta din promenad i naturen så sänker du dessutom dina stressnivåer radikalt.

Läs också: Därför blir du frisk av skogen – 3 bevisade hälsoeffekter!

2. Ha det mysigt

Att utveckla en känsla av att vara nöjd och tillfreds, verkar spela en stor roll för hur vi hanterar mörkret. Det visar studier vid Tromsö universitet som Daily Mail rapporterar om. Hos befolkningen i Nordnorge, där dagsljuset vintertid är obefintligt, är nämligen vinterdepressioner ovanliga. De tre viktigaste förklaringar till det är enligt forskarna de här:

• Attityden: Befolkningen i Nordnorge har en positiv attityd till vintern och betraktar den varken som mörk eller deprimerande.

• Vistas utomhus: Trots mörkret tillbringar de mycket tid utomhus.

• Myser: Att ha det ”koseligt”, mysigt på svenska, är viktigt för att må bra vintertid i Nordnorge. Det innebär enligt resultatet av studien enkla saker som att ta det lite lugnt, tända ljus och att umgås.

Läs också: 10 steg till ett lyckligare liv – det funkar faktiskt!

3. Gör roliga saker

Acceptera det du inte kan påverka och lägg kraft på att förändra sådant du har makt att förändra. Detta är ett smart tankesätt som kan ge både ro och energi.

Så i stället för att älta vädret, mörkret och annat som du inte rår över kan du välja att göra saker du gillar. Läsa, sjunga i kör, dansa, leka med hunden och umgås med vänner är exempel på aktiviteter som bevisligen gör oss gott. Det har Land skrivit om tidigare. Läs mer här.

Och så den gamla klyschan, som Norrmännen tycks ha tagit till sig: Förbanna inte mörkret – tänd ett ljus i stället. Ett enkelt knep att ta till i vintermörkret.

Läs också: Så sköter du din azalea

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen