Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 22 januari

5 bra naturliga källor till omega-3

Du måste inte köpa tillskott för att få i dig omega-3! Här är fem råvaror som ger dig hela dagsbehovet.

 Lax, naturlig källa till omega 3.
Lax, naturlig källa till omega 3. FOTO: Istock

Omega-3 är en så kallad essentiell fettsyra som kroppen inte kan tillverka själv och som vi behöver få i oss via maten.

Omega-3 behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. Det påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Omega-3 minskar dessutom blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp, skriver Livsmedelsverket.

Rekommenderat dagligt intag är 2,5 gram omega-3 per dag eller cirka en procent av det totala energiintaget, enligt Livsmedelsverket.

Förstadiet till omega-3

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter ALA (alfa-linolensyra) och finns i vegetabiliska oljor som raps- och linfröolja.

Den är ett slags förstadium till de två andra omega-3-fettsyrorna, EPA och DHA.

Högre halter i fisk

Men våra kroppar kan bara omvandla ALA till de nyttiga och långkedjade EPA och DHA i begränsad omfattning.

I fisk och vissa alger finns de i högre halter och kallas även fiskfettsyror.

Även andra näringsämnen

Det bästa är att få i sig omega-3 via maten. Dels för att man då även får i sig andra viktiga näringsämnen, vitaminer och mineraler.

Dels för att man då i princip inte kan överdosera.

Överdosera omega-3

För det finns faktiskt risker med att få i sig för stora doser omega-3 också, även om det är ovanligt.

– Ja, det kan leda till oxidation i cellerna, och skulle kunna leda till ökad blödningsbenägenhet och påverkan på immunfunktion och ämnesomsättning, säger Eva Warensjö Lemming på Livsmedelsverket.

Tillskott för veganer

För vegetarianer och veganer kan ett tillskott gjort av alger vara ett alternativ. Även linfrö- och rapsolja kan ge ett fullgott tillskott av omega-3 från växtriket, och bland annat valnötter är rika på omega-3.

Läs också: Så vet du om du lider brist på vitamin B12

Här är fem bra naturliga källor till omega-3

1. Makrill, stekt

EPA: 1,58 gram, DHA: 2,52 gram

2. Makrill, konserv

EPA: 1,56 gram DHA: 2,72 gram

3. Sardiner i olja

EPA: 1,40 gram, DHA : 1,48 gram

4. Matjessill, konserv

EPA: 1,26 gram, DHA: 2 gram

5. Lax, kokt

EPA: 1,19 gram, DHA: 1,63 gram

* Källa: Livsmedelsdatabasen (Livsmedelsverket)

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen