Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 13 september

7 frågor och svar om våra levnadsvanor

Så här säger vetenskapen om 7 vanliga myter om vad som är bra och dåligt för din hälsa.

 Att äta mindre gluten har inga hälsofördelar.
Att äta mindre gluten har inga hälsofördelar. FOTO: LarsZahnerPhotography

Är socker beroendeframkallande? Och hur är det egentligen med gluten? Vanligt bröd sägs ju vara dåligt för kroppen, eller hur var det med det?

Vetenskaplig fakta

Det finns många som känner sig kallade att svara tvärsäkert på frågor om hälsa. Men vad säger egentligen vetenskapen?

Det har Hjärt- Lungfonden tagit reda på genom att sammanställa vetenskapligt belagd fakta. Den får du här.

7 frågor och svar om hälsa

1. Är ekologisk mat alltid bättre?

SVAR: Man kan inte säga att  ekologisk  mat är  nyttigare  än icke-ekologisk  mat.

2. Går man upp i vikt av lightprodukter?

SVAR: Forskningen har bland annat visat att:

• Lightläsk är ett hjälpmedel när man vill minska eller kontrollera sin vikt. Om man inte kompenserar det förlorade kaloriintaget det vill säga!

• Sötningsmedel i stället för socker kan minska vikten.

• Det finns teorier om att sötningsmedel skulle öka sötsuget eller upplevelse av hunger men det påståendet har inte kunnat bekräftas.

3. Är gluten dåligt för alla? 

SVAR: Att äta mindre gluten när du inte har glutenintolerans (celiaki) har inga hälsofördelar. Det påverkar varken magen eller tarmarna. Däremot missar du det så viktiga fullkornet som forskning visar förebygger bland annat hjärt-kärlsjukdom och typ 2 diabetes. Det blir således mindre hälsosamt att inte välja fullkornsrika livsmedel med gluten.

Vitt bröd och pasta är däremot ingen nackdel att skippa ur hälsosynpunkt.

Misstänker du att du är glutenintolerant ska du kontakta din vårdcentral. Du ska alltså inte experimentera med glutenfri kost på egen hand. Bland annat för att det gör det svårt att ställa rätt diagnos för att få rätt behandling.

Läs också: Så bör du tillaga grönsakerna – för att behålla näringen

4. Kan man bli beroende av socker?

 Socker är kolhydrater som ger dig energi men inga vitaminer eller mineraler. Äter eller dricker du mycket socker riskerar att få i dig för mycket energi.
Socker är kolhydrater som ger dig energi men inga vitaminer eller mineraler. Äter eller dricker du mycket socker riskerar att få i dig för mycket energi. FOTO: Istock

SVAR: Socker är ingen drog och du kan inte bli beroende av socker på samma sätt som av till exempel alkohol eller tobak. Man vet inte vad sötsug beror på med et kan handla om att du äter för lite, för oregelbundet eller fel. Då blir du sugen på att äta något sött som snabbt höjer blodsockret.

5. Blir barn hyperaktiva av socker?

SVAR: Omfattande forskning visar att det inte finns något samband mellan socker och hyperaktivitet.

6. Är viss sorts fett nyttigare?

SVAR: Välj flytande fett som olja eller flytande och Nyckelhålsmärkt matfett när du bakar och lagar mat. Det innehåller omättade fetter som det är bra för kroppen.

Undvik exempelvis palmolja och kokosolja som innehåller mättade fettet som är mindre nyttigt.

7. Är färskt bättre än fryst?

SVAR: Frysta grönsaker är ofta värmebehandlade innan infrysningen. Det gör att de bevarar näringen bättre. Själva infrysningen görs omedelbart efter skörd så om du jämför med färska grönsaker som legat några dagar i affären kan de faktiskt ha lägre näringsinnehåll än frysta.

Källa: Hjärt-Lungfonden

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen