Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 27 augusti

7 sömnmyter

Väck aldrig en sömngångare. Du kan lösa problem i sömnen. Vad är sant och falskt om din sömn? Här får du svaret.

 Det finns många ”sanningar” om sömn. Land reder ut vilka som stämmer och vilka som du kan glömma direkt.
Det finns många ”sanningar” om sömn. Land reder ut vilka som stämmer och vilka som du kan glömma direkt. FOTO: Istock

Sömnen är nödvändig för både kroppen och knoppen. Det är tveklöst sant. Men det finns en hel del påståenden om din sömn som inte stämmer. Här får du veta vad som är myt och sanning om sömnen.

7 sanna och falska påståenden om sömn

1. Du behöver 8 timmars sömn per natt för att fungera.

Stämmer inte: Olika människor har olika sömnbehov. Barn och tonåringar behöver mer sömn, äldre behöver mindre. En vanlig rekommendation är 7–9 timmar för vuxna upp till 64 år och 7–8 timmar för äldre. Tonåringar rekommenderas att sova 8–10 timmars sömn per natt. Personer som påstår att de klarar sig på 4 timmar bör tänka om. Undersökningar visar att reaktionsförmågan och andra hjärnfunktioner successivt försämras, dag för dag, om man sover så lite. Läs också: Vargtimmen – därför vaknar du alltid samma tid och kan inte somna om

2. Du blir sjuk om du sover för lite.

Stämmer: Sover du för lite ökar risken för att du ska drabbas av åldersdiabetes, övervikt, hjärt-kärlsjukdom, utmattning, depression och demens. Dessutom försämras din uppmärksamhet och reaktionsförmåga och då ökar risken för olyckor. Men för mycket och för litet skämmer allt, det är en gammal sanning som visar sig gälla även när det gäller sömn. En svensk studie visar att de som sover färre än fem timmar och fler än åtta timmar per natt har en ökad risk för att dö i förtid.

3. Du kan lösa problem i sömnen.

Stämmer: Under natten bearbetas och sorteras dagens intryck. Detta gör att sömnen kan ge dig svar på sådant du har gått och funderat på under natten. Sömnen gör också att ditt minne och koncentrationsförmåga förbättras. Dessutom blir du mer kreativ. Läs också: Därför hade mormor rätt – du ska sova på saken!

4.Väck aldrig den som går i sömnen.

Stämmer inte: Ungefär 10 procent av befolkningen går i sömnen och det är vanligare hos barn än hos vuxna. Det finns dock inga belägg för att det skulle vara farligt att väcka sömngångaren. Men eftersom väckning kan leda till förvirring brukar det rekommenderas att i stället försiktigt försöka leda tillbaka sömngångaren till sängen.

5. Den viktigaste sömnen är den före midnatt.

Stämmer inte: De fyra första timmarna av nattsömnen ger mest djupsömn. Även om du sover dem efter midnatt. Det viktigaste är att ha regelbundna sömnvanor. Men en bra regel att hålla sig till är att sova när det är mörkt och vara vaken när det är ljust. Du behöver nämligen dagsljuset. Bland annat för att sova bra.

6.Dukan aldrig sova i kapp förlorad sömn.

Oklart: Här går åsikterna isär och enligt Thorbjörn Åkerstedt, professor i psykologi, krävs mer forskning. En svensk studie, som Thorbjörn Åkerstedt ligger bakom, visar att det till viss del är möjligt. Sover du för lite försöker hjärnan ta igen den förlorade sömnen dels genom att öka tiden för djupsömn och dels genom att sova längre när tillfälle ges. En amerikansk studie däremot visar att det inte räcker att sova i kapp på helgen om man har sovit för lite i veckan.

7. Gå upp om du inte kan somna om.

Stämmer: I sängen ska du sova. Det är grundregeln. Om du inte kan somna om så gå upp och läs, lyssna på skön musik eller något annat du blir lugn av. Gå tillbaka till sängen först när du känner dig riktigt sömning. Läs också: Så undviker du att gå upp i vikt

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen