Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 september

8 nyttiga bär att ta vara på i höst

Missa inte höstens alla goda och nyttiga bär. De är fulla med antioxidanter och växer både vilt och i våra trädgårdar. Så ut och fynda!

1. Aronia

 Aronia.
Aronia. FOTO: Olga Bungova

Pektinrika bär som är goda i sylt, saft, marmelad och gelé. De är lite sträva i smaken och vinner på att plockas efter frost. Rika på vitaminer och nyttiga antocyaniner. Aroniabären växer i klasar till skillnad från häckoxbär. De senare växer mer utspridda och är inte så goda. Aroniabär kan vara både svarta och röda.

2. Björnbär

 Björnbär.
Björnbär. FOTO: Gwenvidig

Saftiga, välmogna björnbär är läckra att äta färska i fruktostfilen, i en smoothie eller på gröten. De är även mycket goda i sylt och bakverk till exempel. Björnbär är rika på antocyaniner som skyddar mot cellskador. De innehåller också bland annat C-vitamin, K-vitamin och mangan.

3. Fläderbär

 Fläderbär.
Fläderbär. FOTO: Mantonature

Saft på fläderblommor hör till sommarens glädjeämnen. Men det går bra att göra saft och gelé även av bären som snart är mogna. De måste koka i 15-20 minuter. Råa fläderbär kan ge magbesvär.

4. Havtorn

 Havtorn.
Havtorn. FOTO: Horst Gerlach

Havtorn är rika på vattenlösligt C-vitamin men innehåller också flera fettlösliga vitaminer, såsom e-vitamin. Enligt studier från Statens Lantbruksuniversitet, SLU, förstärks ofta den antioxidativa kapaciteten om vattenlösliga och fettlösliga antioxidanter samverkar. Havtorn kan du förslagsvis använda till sylt eller marmelad.

Läs också: Odla havtorn – så gör du

5. Lingon

 Lingon.
Lingon. FOTO: Eerik

Lingon är rika på bensoesyra vilket gör att de är väldigt hållbara. Du kan definitivt skippa tillsatt konserveringsmedel i lingonsylten. Svenska forskare har upptäckt att lingon bidrar till att bromsa effekterna av fet mat. I laboratorieförsök på möss hade lingon positiva effekter på blodsocker, levervärden, kolesterol och inflammationsnivåer i kroppen. Att lingon dessutom är gott är ju bara en bonus – ät dem gärna rårörda eller som strössel på yoghurt eller gröt.

6. Nypon

 Nypon.
Nypon. FOTO: Arina_Bogachyova

Alla nyponsorter går att äta. Använd dem färska eller torkade till nyponsoppa till exempel. Nypon är extremt rika på C-vitamin och innehåller även många andra antioxidanter. De kan skördas året om men börjar mogna i augusti och september.

7. Rönnbär

 Rönnbär.
Rönnbär. FOTO: lubilub

Skörda rönnbären efter först frost, eller lägg dem i frysen innan de äts så blir de sötare. Rönnbär är gott i gelé och sylt och innehåller naturligt konserveringsmedel. Bären kan även ätas torkade. Rönnbär är en bra källa till C-vitamin och sägs vara bra mot urinvägsinfektion. Tänk på att inte rensa trädet på bär, fåglarna gillar också rönnbär!

8. Slånbär

 Slånbär.
Slånbär. FOTO: mauribo

Slånbär är inte goda råa, men efter frost eller infrysning går de fint att använda i gelé och saft eller som smaksättare i till exempel likör. Slånbär är smockfulla med antioxidanter!

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen