Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 14 december 2018

Allt om jodbrist

Svenskarna får i sig allt mindre jod, vilket ökar risken för allvarliga sjukdomar. Så här får du i dig din dagliga dos!

 Enklaste sättet att få i sig jod är att använda berikat hushållssalt. Ny saltsorter, som fling- och havssalt innehåller inte alltid jod.
Enklaste sättet att få i sig jod är att använda berikat hushållssalt. Ny saltsorter, som fling- och havssalt innehåller inte alltid jod. FOTO: Istock

Livsmedelsverkets rapport Matkorgen (obs: extern länk) visar att svenskarnas intag av jod har minskat dramatiskt sedan slutet av 1990-talet.

Det kan få allvarliga följder då grundämnet jod är avgörande för kroppens ämnesomsättning.

Jod och sköldkörtelsjukdomar

Brist på jod kan leda struma och förstorad sköldkörtel. Om gravida får i sig för lite jod kan det störa utvecklingen av nervsystemet hos fostret och leda till psykiska utvecklingsstörningar.

Sverige har varit bland de mest framgångsrika länderna i att öka jodintaget. Bland annat genom att sedan 1930-talet ha berikat hushållssalt med jod, vilket har minskat antalet fall av struma markant.

Svenskarna äter för lite jod

Men i dag går utvecklingen åt fel håll enligt Livsmedelsverket. Exakt varför vet ingen, men experterna tror att det finns fler orsaker:

  • Att livsmedelsindustrin minskat sin användning av salt
  • Att djuruppfödare använder foder som är fattigare på jod
  • Att många drar ned rejält på saltet av hälsoskäl
  • Att populära, nya saltsorter som flingsalt, himalayasalt med flera, oftast inte innehåller jod – väljer du ett av dessa, kontrollera att det är med tillsatt jod

Läs också: Höga halter av kadmium i grovt bröd

Bästa källorna till jod:

  • Salt som berikats med jod är en säker källa – 50 mikrogram jod per gram.
  • Andra bra källor är mager fisk, skaldjur, ägg och mejerier vilka innehåller mycket jod.
  • Algprodukter som säljs som näringstillskott, kan i vissa fall innehålla höga jodhalter, varierande beroende på algsort och preparat.

OBS: Det är viktigt att inte få i sig för mycket jod: maxgränsen går vid 600 mikrogram jod per dag!Läs också: Ät potatis och få i dig kalium

Så här mycket jod behöver du – rekommenderat dagsintag

  • Spädbarn 0-11 månader: 50 mikrogram
  • Barn 1-2 år: 70 mikrogram
  • Barn 2-5 år: 90 mikrogram
  • Barn 6-9 år: 120 mikrogram
  • Vuxna, tonåringar och barn över 10 år: 150 mikrogram
  • Gravida: 175 mikrogram
  • Ammande: 200 mikrogram

OBS: Man bör inte överskrida maxgränsen på 600 mikrogram jod per dag!

Källa: Livsmedelsverket

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen