Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 14 december 2018

Allt om jodbrist

Svenskarna får i sig allt mindre jod, vilket ökar risken för allvarliga sjukdomar. Så här får du i dig din dagliga dos!

 Enklaste sättet att få i sig jod är att använda berikat hushållssalt. Ny saltsorter, som fling- och havssalt innehåller inte alltid jod.
Enklaste sättet att få i sig jod är att använda berikat hushållssalt. Ny saltsorter, som fling- och havssalt innehåller inte alltid jod. FOTO: Istock

Livsmedelsverkets rapport Matkorgen (obs: extern länk) visar att svenskarnas intag av jod har minskat dramatiskt sedan slutet av 1990-talet.

Det kan få allvarliga följder då grundämnet jod är avgörande för kroppens ämnesomsättning.

Jod och sköldkörtelsjukdomar

Brist på jod kan leda struma och förstorad sköldkörtel. Om gravida får i sig för lite jod kan det störa utvecklingen av nervsystemet hos fostret och leda till psykiska utvecklingsstörningar.

Sverige har varit bland de mest framgångsrika länderna i att öka jodintaget. Bland annat genom att sedan 1930-talet ha berikat hushållssalt med jod, vilket har minskat antalet fall av struma markant.

Svenskarna äter för lite jod

Men i dag går utvecklingen åt fel håll enligt Livsmedelsverket. Exakt varför vet ingen, men experterna tror att det finns fler orsaker:

  • Att livsmedelsindustrin minskat sin användning av salt
  • Att djuruppfödare använder foder som är fattigare på jod
  • Att många drar ned rejält på saltet av hälsoskäl
  • Att populära, nya saltsorter som flingsalt, himalayasalt med flera, oftast inte innehåller jod – väljer du ett av dessa, kontrollera att det är med tillsatt jod

Läs också: Höga halter av kadmium i grovt bröd

Bästa källorna till jod:

  • Salt som berikats med jod är en säker källa – 50 mikrogram jod per gram.
  • Andra bra källor är mager fisk, skaldjur, ägg och mejerier vilka innehåller mycket jod.
  • Algprodukter som säljs som näringstillskott, kan i vissa fall innehålla höga jodhalter, varierande beroende på algsort och preparat.

OBS: Det är viktigt att inte få i sig för mycket jod: maxgränsen går vid 600 mikrogram jod per dag!Läs också: Ät potatis och få i dig kalium

Så här mycket jod behöver du – rekommenderat dagsintag

  • Spädbarn 0-11 månader: 50 mikrogram
  • Barn 1-2 år: 70 mikrogram
  • Barn 2-5 år: 90 mikrogram
  • Barn 6-9 år: 120 mikrogram
  • Vuxna, tonåringar och barn över 10 år: 150 mikrogram
  • Gravida: 175 mikrogram
  • Ammande: 200 mikrogram

OBS: Man bör inte överskrida maxgränsen på 600 mikrogram jod per dag!

Källa: Livsmedelsverket

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen