Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 augusti

Anders Hansen: Så klarar du vardagsstressen

Sommaren lider mot sitt slut och vardagens stress gör sig åter påmind. Hjärnforskaren Anders Hansen ger tips för en smärtfri omställning till höst – och slår hål på en myt.

 Läkaren Anders Hansen vill att vi ska se stressen för vad den är - ofarlig i korta doser, så länge vi får återhämtning. ”Var inte rädd för stress”, säger han.
Läkaren Anders Hansen vill att vi ska se stressen för vad den är - ofarlig i korta doser, så länge vi får återhämtning. ”Var inte rädd för stress”, säger han. FOTO: Magnus Liam Karlsson/SVT

Om sommaren är det många lata dagar som går åt till att göra just ingenting. Kanske har du legat på bryggan med en god bok fram till lunch, strosat runt på loppisar under eftermiddagen och tagit långa promenader utan mål framåt kvällskvisten.

Läs också: Livet på lantgård kan vara rena medicinen!

Nyckeln till stresshantering

När skolor och arbete sakteligen rullar i gång igen är det lätt att längta tillbaka. För vardagens måsten kräver ofta att du kan stå emot starka stresspåslag.

Anders Hansen är läkare, psykiatriker och författare till böcker som Hjärnstark, Skärmhjärnan och Träning på recept. Han menar att det finns en viktig nyckel till att klara av höststressen.

Stress är inte farligt

– Bli inte rädd när du känner ett stresspåslag, för kortvarig stress är inte farligt, säger Anders Hansen.

Stress är en rest från en tid då vi behövde reagera snabbt för att överleva i en värld med ständiga hot.

I dagens samhälle är det nyhetsuppdateringar, notifikationer på skärmar och pågående flöden i sociala medier snarare än reella hot som gör att vi kan få stresspåslag flera gånger per dag.

Se till att få återhämtning

I sitt sommarprat i P1 som blev ett av årets mest lyssnade, beskrev Anders Hansen hur fysisk aktivitet, sömn och sociala relationer är de tre viktigaste faktorerna för att vi ska må bra.

När det kommer till att hantera stress spelar sömnen en avgörande roll:

– Prioritera alltid din återhämtning! Var noga med att vila upp dig och sova ut.

Det är först när stressen blir långvarig som den kan ge upphov till högt blodtryck, ömma muskler, minnes- och koncentrationssvårigheter samt sömnproblem. I västa fall kan långvarig stress även leda till sjukdomar som hjärtinfarkt och utmattningssyndrom.

– Var därför noga med att du får varva ned emellanåt, säger Anders Hansen.

Stressen inte värre i städer

Viktigt är det också att inse att stress påverkar alla människor mer eller mindre. Det är en vanlig myt att människor som bor på landet skulle känna sig mindre stressade än stadsbor, menar Anders Hansen.

– Det är individuellt vad du blir påverkad och stressad av. Generellt utsätts vi säkert för mer stress i stadsmiljö men personligheten styr var man trivs bäst att leva och bo. Om du mår bra av att bo på landet så ska du göra det, och tvärtom.

Anders Hansens nya TV-program ”Din Hjärna” har premiär i SVT1 den 23 september.

Läs också: Så lindrar du oror och ångest – enkel övning

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen